الاخبار لبنان در گزارشی نوشت: گزارشها نشان می دهد آمریکا و عربستان سعودی در کودتای مصر نقش داشته اند تا براساس آن بتوانند اهداف بعدی خود را در منطقه محقق کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به قلم ناصر شراره نوشت گزارشهای دیپلماتیک که به بیروت رسیده و بیشتر آن از روسیه است نشان می دهد ریاض نقش مهمی در تضعیف جایگاه محمد مرسی رئیس جمهور مصر نزد دولت آمریکا و در درون مصر داشته است.

در یکی از گزارشها آمده است سعودیها به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین سفرش به ریاض گفتند از تجربه حکومت اخوان المسلمین در مصر خرسند نیستند زیرا این امر سبب تشویق و دلگرمی آنها برای به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در کشورهای دیگر می شود؛ امری که با امنیت ملی عربستان در تضاد است. ریاض به صراحت به کری اعلام کرد از مخالفان مرسی در مصر حمایت می کند و حتی کمک مالی به آنها می دهد و سعی دارد سلفیها نقش جایگزین اخوان المسلمین را بازی کنند و نمایندگی جنبش اسلامی را در مصر و غیر مصر بر عهده گیرند.

ریاض تاکید کرد سلفیها تحت سلطه اش خواهند بود و خطری برای غرب نیستند و تضمین می کند سلفیها به جنبش سیاسی گسترده بر ضد مرسی در مصر و یا در سوریه (بر ضد اخوان المسلمین ) ملحق شوند و پشت سر ارتش آزاد سوریه و نیروهای مدنی مخالف قرار خواهند گرفت.

منابعی که از این گزارشها با خبر شدند ، گفتند این رویکرد عربستان سعودی در عمل اجرا شد بویژه اینکه حزب سلفی النور در مصر از حمایت از اخوان المسلمین دست کشید و به جنبش سی ام ژوئن طرفدار ارتش مصر پیوست. یکی دیگر از نشانه های عملی شدن رویکرد عربستان این است که پادشاه این کشور نخستین رهبر عربی بود که به ارتش و رئیس جمهور مصر با شور و شوق تبریک گفت.

در این گزارشها جزئیات دیدارهای بندر بن سلطان رئیس شورای امنیت ملی عربستان در یک کشور اروپایی با مقامات اطلاعاتی آمریکا آمده است. این دیدارها سه ماه قبل برای بررسی جزئیات مربوط به خواسته عربستان برای براندازی نظام اخوان المسلمین برگزار شد. بندر در این دیدار گفت ریاض تضمین می دهد تندروی سلفی را در منطقه مهار کند و در مقابل باید به دولت اخوان المسلمین پایان داده شود.

این گزارشها نشان می دهد حق وتوی عربستان علیه اخوان المسلمین شامل حضور اینها در همه کشورهای منطقه از جمله سوریه می شود. ریاض اخیرا حمایتش را از گروههای سنی مخالف از میان غیر اخوان المسلمین افزایش داد که شامل افسران جدا شده از نظام هستند و در چارچوب ارتش آزاد سوریه فعالیت می کنند ، همچنین دیگر نیروهای مدنی و گردان التوحید که طرفدار جریان سلفی در سوریه است و مسئول جنگ حلب است.

این گزارش نشان می دهد علائم ضعف مرسی در عرصه بین المللی از اوائل امسال افزایش یافت. بدیهی است دستهای پنهان عربستان سعودی پشت آن قرار دارد. ریاض از اختلافات بوجود آمده بین برخی از کشورهای اروپایی بویژه فرانسه و دولت اخوان المسلمین مصر بهره برداری کرد.

همچنین این گزارشها نشان می دهد ریاض اخیرا روی قطر کار کرد تا دوحه را قانع کند رابطه اش را با تشکل بین المللی اخوان المسلمین قطع یا محدود کند. ریاض شرط مصالحه با دوحه را اجرای شروط عربستان سعودی دانست. تغییر دولت در قطر نیز از برخی ابعاد با محتوای نقش خارجی جدید دوحه مرتبط است تا در خدمت پاسخ مثبت به این خواسته سعودی باشد.

در ادامه این گزارش آمده است گزارشها نشان می دهد آمریکا و عربستان سعودی در کودتای مصر نقش داشته اند تا براساس آن بتوانند اهداف بعدی خود را در منطقه محقق کنند. یکی از این اهداف احیای نقش ارتش به عنوان بنیان اجتماعی نظامی برای مهار صعود اخوان المسلمین در کشورهای عربی و تعمیم آنچه که در مصر اتفاق افتاد به دیگر کشورهای عربی بویژه سوریه است.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار