واریز یارانه دارو به حساب خانوارها منتفی شد بنابراین جبران افزایش قیمت تمام داروهای بیماران خاص و صعب العلاج از طریق بیمه ها تامین خواهد شد.

دکتر شمسعلی رضازاده  معاون داروی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر همه داروها را به اندازه کافی نداریم که بتوانیم از طریق همه داروخانه‌ها اقدام به عرضه آن کنیم، همچنین داروهای خاص و داروهای موردنیاز بیماران صعب العلاج را مراکز خاص ارائه می‌کنند این در حالی است که داروخانه‌ها تمایل دارند همه داروها را در داروخانه خود عرضه کنند و هیچ نسخه‌ای را برگشت نزنند در حال حاضر نیز در حوزه داروهای عام کمبودی نداریم و 96 درصد عددی تولید داروهای مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های داخلی تهیه می‌شود. مشکل عمده ما مربوط به توزیع داروهای گران قیمت و داروهای خاص است .
 
وی با اشاره به منتفی شدن واریز یارانه دارو به حساب خانوار افزود: وزارت بهداشت تصمیم گرفته  تا 1800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای جبران مابه التفاوت نرخ ارز و 400 میلیون دلار یارانه دارو را به بیمه‌ها پرداخت کند البته اولین پرداخت یارانه دارو نیز از هفته آینده صورت می گیرد. 

50 میلیارد تومان هزینه ماهیانه داروهای یارانه‌ای

 
معاون داروی سازمان غذا و دارو گفت: درخواست سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان برای پوشش اختلاف قیمت ایجاد شده بر اثر تغییر نرخ ارز ماهیانه 30 میلیارد تومان است، و 50 میلیارد تومان هم هزینه ماهیانه داروهای یارانه‌ای ماست. در مجموع باید ماهیانه  110میلیارد تومان از محل این اعتبار کمکی از سوی دولت در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد. بنابراین جبران افزایش قیمت همه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج از طریق بیمه تامین خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: ثبت سفارش برای بانک مرکزی1170 میلیون دلار ارسال شده که از این مقدار750 میلیون دلار مربوط به مواد اولیه و برخی از داروها تخصیص یافته است و با تخصیص 900 میلیون دلار نیز موافقت شده است، یعنی بیش از 70 درصد از مجموع ثبت سفارش‌های دارویی که مجموع نیاز سالانه را برطرف می‌کند برای بانک مرکزی ارسال شده است و خرید ارزی 45 درصد از داروها نیز محقق شده است.
 
رضازاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر  10 هزار مرکز ارائه خدمات دارویی در سطح کشور داریم که باید از پتانسیل و ظرفیت آنها استفاده کرد.همچنین تعدادی شرکت پخش نیز معین شوند تا توزیع دارو از حالت انحصاری خارج شود.البته راهکارهای اجرایی پرداخت اعتبار 2200 میلیارد تومانی دارو در حال انجام است.
برچسب ها: دارو ، یارانه ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار