رئیس جمهور آمریکا خواستار بازگشت فوری قدرت به یک حکومت غیرنظامی منتخب در مصر شد و گفت: آمریکا عمیقا نگران سرنگونی نظامی محمد مرسی و تعلیق قانون اساسی مصر است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما همچنین دستور بازبینی در اعطای کمک سالانه صدها میلیون دلاری آمریکا به مصر را به دلیل اقدام ارتش علیه مرسی(اولین رئیس جمهور منتخب دموکراتیک مصر) صادر کرد.

رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پس از برکناری محمد مرسی در بیانیه‌ای گفت: اکنون من از ارتش مصر می‌خواهم فورا و به طور مسئولانه اختیارات کامل را به یک دولت غیرنظامی منتخب دموکراتیک بازگرداند.

اوباما در بیانیه ای که شدیدترین بیانیه وی تاکنون درباره بحران روز افزون مصر است، از ارتش قدرتمند این کشور خواست از هرگونه دستگیری‌های دلخواهانه خودداری کرده و از حقوق تمام مردم مصر دفاع کند.

وی گفت: آمریکا همچنان معتقد است که بهترین بنیان برای ثبات پایدار در مصر یک نظام سیاسی دموکراتیک با مشارکت تمام طرفین و احزاب سیاسی سکولار، دینی، غیرنظامی و نظامی است.

واشنگتن در خصوص این قضیه معتقد است روی طناب باریکی حرکت می‌کند و از یک سو خود را نسبت به دفاع از رئیس جمهور دموکراتیک منتخب مصر ملزم می‌داند و از سوی دیگر معتقد است مرسی در طول تصدی یک ساله اش نتوانسته خواسته های بسیاری از مصریها را که برای سرنگونی حسنی مبارک مبارزه کردند، برآورده سازد.

تحلیلگران و قانونگذاران ماهها بود که نسبت به نحوه واکنش آمریکا به ناتوانی مرسی در برقراری یک دولت فراگیر و اجرای اصلاحات اقتصادی انتقاد داشتند.

اوباما با تاکید بر وضعیت پیچیده برای دولت گفت: صدای تمام کسانی که به طور مسالمت آمیز تظاهرات کردند باید شنیده شود، از جمله آنهایی که از تحولات امروز استقبال کردند و همچنین آنهایی که از محمد مرسی حمایت کردند.

همزمان با برگزاری گفتگوهای اضطراری در کاخ سفید، وزارت امور خارجه آمریکا به بیشتر کارکنان سفارت خود در مصر دستور داد این سفارت را تخلیه کنند. سفارت آمریکا پیشتر اغلب هدف اعتراضات ضدآمریکایی قرار گرفته است.

اوباما افزود: به تمام وزارتخانه ها و نهادهای مربوط دستور داده تا تمام اقدامات قانونی را برای کمک به دولت مصر بررسی کنند.

برایان دالی فعال حقوق بشر گفت: اگرچه آنچه در مصر رخ داده به لحاظ فنی یک کودتا است، ولی الزاما نباید به عنوان یک وقفه در تحولات دموکراتیک مصر تلقی شود.

سناتور پاتریک لیهی رئیس کمیته بودجه ماموریتهای خارجی سنای آمریکا در بیانیه ای گفت: دولت مرسی یک ناامیدی بزرگ برای مردم مصر و برای تمام افرادی بود که خواستار انتقال موفق قدرت به یک دولت پاسخگو و فراگیر بودند.

وی از ارتش خواست به وعده خود مبنی بر عدم دخالت در قدرت عمل کند و هشدار داد که در صورت عزل دولت منتخب دموکراتیک بوسیله کودتا یا حکم نظامی، کمکهای آمریکا به این کشور قطع خواهد شد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار