عضو كميسيون انرژي مجلس با اشاره به قرار گرفتن در ششمين سال اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين، گفت: اين طرح ضمن كمك به كاهش مصرف اين فرآوره‌هاي نفتي، سبب توسعه پالايشگاه‌هاي كشور شده و خود كفايي در توليد بنزين را در آينده اي نزديك رقم خواهد زد.

 

"نادر فريدوني" نماينده مردم فيروزآباد، قير، کارزين و فراشبند در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه طرح سهميه‌بندي بنزين توانست کاهش مصرف اين فرآورده نفتي را به دنبال داشته باشد، گفت: مصرف بهينه انرژي از جمله مسائل اساسي در رشد اقتصادي و کنترل تورم يک کشور است، به صورتيکه افزايش قيمت بنزين مي‌تواند بر نرخ تورم در بازار تاثير‌گذار باشد، بر اين اساس همه کشورها بايد مصرف بهينه انرژي را در دستور کار خود قرار داده و ميزان مصرف را با ميزان توليدات خود هماهنگ و متناسب کنند.

وي در ادامه افزود: ما يادمان نرفته است که تا همين چندي پيش علي‌رغم اين که خود، توليد‌کننده ماده اصلي توليد اين فرآورده نفتي بوديم بنزين وارد کشور مي‌کرديم که اين شايسته کشور نبود.

عضو کميسيون انرژي مجلس ادامه داد: بر اين مبنا بود که در شش سال گذشته مصرف بنزين در کشور طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، سهميه‌بندي شد و قطعا اين کنترل مصرف توانست از ميزان واردات هر چه بيشتر اين فرآورده نفتي جلوگيري کند.

فريدوني تصريح کرد: از طرفي ديگر اين اقدام منجر به  تاسيس پالايشگاه‌هاي جديد در سطح کشور و تکميل پالايشگاه‌هاي مثل پالايشگاه‌هاي شازند اراک، آبادان، بندرعباس، شيراز و تهران شد و توانستيم توليدات داخلي بنزين را افزايش دهيم.

وي در ادامه بيان داشت: پيش‌بيني اين است که در آينده نزديک ديگر نيازي به واردات بنزين نخواهيم داشت و ان‌شاءالله به سمتي مي‌رويم که در بحث توليد بنزين خودکفا شده و حتي جزء صادرکنندگان اين فرآورده نفتي خواهيم بود.

فريدوني در خاتمه خاطر نشان کرد: البته ميزان مصرف بنزين بستگي به فصول مختلف سال دارد و معمولا در ماه‌هاي ابتداي سال که بحث تعطيلات سال نو و تابستان را داريم، ميزان مصرف بنزين افزايش پيدا مي‌کند.

گفتني است مدير عامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اخيرا اعلام کرده است، در حد فاصل سال 1389 تا 91 متوسط مصرف روزانه بنزين کشور بين 60 تا 65 ميليون ليتر در روز نوسان داشته اما از ابتداي سال جاري تاکنون، مصرف بنزين رشد و جهش قابل پيش‌بيني را ثبت کرده است.

لازم به ذکر است همزمان با ورود به ششمين سال اجراي نظام سهميه‌بندي بنزين، متوسط مصرف اين فرآورده نفتي با ثبت رشد 15 درصدي از مرز 75 ميليون ليتر در روز عبور کرده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بنزین ، پالایشگاه ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار