معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح کنترل سیل و رسوب در حوزه های آبخیز هفت سد استان سمنان در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  سمنان،ˈمحمدهادی نوچهˈ افزود: طرحهای آبخیزداری با هدف کنترل سیلاب و کاهش رسوب وارده به مخازن سدهای موجود این استان می تواند بسیاری از اهداف سدهای بزرگ مخزنی را با صرف هزینه ها و آسیب رسانی کمتر به منابع طبیعی، محیط زیست بر آورده سازد.

وی گفت: امروزه رسوب گذاری در مخازن سدها به یکی از مشکلات حاد تبدیل شده است و به آسانی قابل مهار نیست.

نوچه افزود: آبخیزداری به عنوان یکی از شیوه های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب باعث کنترل سیلاب های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره های آب زیرزمینی می شود.

وی گفت: اجرای عملیات مکانیکی احداث سیل بندهای خاکی، عملیات گابیون بندی، خشکه چینی، چپر بندی، سنگی ملاتی، عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی از جمله بذرپاشی، کپه کاری ، بانکت بندی ، کنتورفارو ، حفاظت و قرق و ... از سازنده ترین راهکارها برای کنترل رسوب وارده به مخازن سدهای مخزنی، حفاظت از خاک و مقابله با خشکسالی است.

وی گفت: استان سمنان هفت سد مخزنی دارد که در سالهای گذشته تلاشهای زیادی برای اجرای طرح های کنترل سیل و رسوب در این استان انجام شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: در سطح حوزه های آبخیز سد گلستان 69 درصد، سد شاهچراغی شهرستان دامغان 72 درصد و سد مجن 20درصد عملیات آبخیزداری انجام شده است و امید است با افزایش اعتبارات مورد نیاز در سال جاری شاهد افزایش عملیات آبخیزداری و کاهش رسوبات منتقله در این حوزه ها باشیم./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.