تغییرات آب و هوا معمولا سبب بروز بیماری های فصلی می شود. در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و شرایط خاص این دوره از سال بیماری هایی همچون اسهال و استفراغ مسمویت های غذایی گرمازدگی و یبوست شیوع پیدا می کند که یکی از ویژگی های این بیماری ها روش کنترل و پیشگیری ساده آنها است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران شرایط آب و هوایی متفاوت، قصد سفر، تهیه غذا از مکان های مختلف در شهرهای محل زندگی راه طولانی بی خوابی و کم شدن مقاومت بدن موجب بروز بیماری از جمله مسمومیت می شود که توجه به نکات ساده و مهم بهداشتی سلامت و آرامش را به ارمغان می آورد و باعث می شود سفری خوش و خاطره انگیزی را در تعطیلات تابستانی سپری کنید.
 
*مسمویت غذایی علائم ویژه دارد
 

دکتر سیامک خالقی متخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مسمومیت غذایی در اثر آلودگی غذایي با باکتری و ویروس به وجود می آید گفت: مسمومیت های ناشی از مصرف فست فودها و غذاهایی که مواد نگه دارنده در ترکیب آنها به کار رفته است گاهی به صورت سر درد بروز می کند که معمولا پس از چند ساعت بر طرف می شود و مسمومیت های غذایی شدید اغلب با عوارضی همچون سردرد تهوع و استفراغ دل پیچه و اسهال بروز می کند.
 
وی ادامه داد: بیشترین مسمومیت ها در اثر عدم پخت کامل مواد غذایی همچون گوشت و خرابی محصولات لبنی اتفاق می افتد که غذاهایی مانند ماهی و انواع کباب ها که در مسافرت ها بیشتر مصرف می شوند احتمال بروز مسمومیت های غذایی را افزایش می دهند.
 
این متخصص گوارش و کبد در پایان اظهار داشت: پخت کامل مواد غذایی توجه به تاریخ مصرف مواد خودداری از مصرف کنسورهای باد کرده یا ضربه دیده رعایت بهداشت فردی شست و شوی مکرر دست ها از جمله راهکارهای پیشگیری از مسمومیت های غذایی است.

*رعایت اصول بهداشتی از بیماری ها جلوگیری می کند
 
عفونت های روده ای از شایع ترین بیماری های فصل تابستان است که گروه های آسیب پذیر نظیر سالمندان و کودکان بیشتر به ان مبتلا می شوند.
 
ناصر ابراهیمی متخصص گوارش و کبد با بیان این مطلب افزود: مهمترین علت شیوع عفونت های روده ای در فصل تابستان استفاده از مواد غذایی مانده است که اغلب این بیماری ها در فصل مسافرت گریبانگیر افراد می شود.
 
وی ادامه داد: برای پیشگیری از بروز بیماری باید از اغذیه فروشی ها و رستوران های معتبر بین راهی غذا و مواد مصرفی خوراکی تهیه کرد.
 
وی با بیان اینکه ارتقای سطح زندگی و بهبود بهداشت و سلامت افراد می تواند باعث پیشگیری از این بیماری ها شود اظهار داشت: باکتری انگل و ویروس باعث مسمومیت غذایی می شود و آنها اغلب در گوشت مرغ و تخم مرغ پیدا می شود.
 
*مراقب بیماری های فصل گرما باشید
 

با توجه به افزایش دمای هوا در فصل تابستان آب بدن کمتر می شود و ممکن است فرد دچار بیماری اسهال شود و بهترین درمان برای بیماری اسهال میزان مایعات از دست رفته بدن است.

امیر حسین فقیهی متخصص گوارش و کبد مسمومیت غذایی اسهال های مسافرتی و یبوست را از جمله بیماری های گوارشی شایع در فصل گرما دانست و گفت: احتمال بروز مسمومیت های غذایی با مصرف ماهی و انواع کباب ها در مسافرت ها بیشتر است که برای رفع بیماری مصرف غذاهای کم حجم و مایعات زیاد اثر گذار است.
 
وی با اشاره به استفاده از آب های جوشیده یا آب معدنی در مسافرت ادامه داد: همچنین به منظور جلوگیری از بروز بیماری های گوارشی در مسافرت ها لازم است مواد غذایی و کنسورها را قبل از مصرف کاملا گرم و جوشانده شوند.
 
وی با بیان اینکه مصرف آب برای تعدیل واکنش های داخلی بدن و حفظ شادابی و سلامت پوست ضروری است اظهار داشت: کاهش میزان آب بدن می تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی افراد به وجود آورد که بارزترین آنها بروز بیماری یبوست است./فع2
برچسب ها: بهداشت ، بیماری ، مسمومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار