بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۱۰۱ سوره یوسف
رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

پروردگارا تو به من دولت دادی و از تعبیر خوابها به من آموختی ای پدیدآورنده آسمانها و زمین تنها تو در دنیا و آخرت مولای منی مرا مسلمان بمیران و مرا به شایستگان ملحق فرما

معین الدین هروی معروف به ملامسکین در تفسیر «الر» که در اول سورۀ یوسف آمده است گفته که (الف) اشاره به آغاز داستان است که می فرماید: «إذ قالَ یوسُفُ لأبیهِ ... (آیه 4)».

(لام) اشاره به نقطۀ اوج در وسط داستان است که فرموده است: «لَو لا أن رأی برهان ربّه (آیه 24)» و (ر) اشاره است به آخر داستان در همین آیه حاضر.

آنجا که یوسف پروردگار خویش را اولاً سپاس می گوید به خاطر نعمتهای گوناگون و فراوانی که به وی عطا کرده است و ثانیاً او را به عنوان دوست و سرور و ولی خود در دنیا و آخرت معرفی می کند.



این تعلیمی است به همه آدمیان که خدا را به دوستی برگزینند. و در ادامه دعا میکند که خدایا مرا با حالت تسلیم و رضا از این جهان ببر و به نیکان و خوبانت ملحق کن.

این دعا نیز تعلیمی است دیگر برای جمله مردمان که تسلیم حق باشند و به صحبت نیکان بپیوندند:
گر از آن آدمیانی که بهشتت هوس است         عیش با آدمی چند پریزاده کنی
حافظ

تفسیر آن سه حرف به این سه آیه، کشف یک هم آهنگی است و آن را نباید تفسیر شمرد بلکه از جملۀ استحسانات و لطیفه جویی هاست.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار