دفاتر طرح خدمات مشترک مردم و دولت الکترونیک به صورت چند منظوره با اولویت بخش خدمات کنسولی و به صورت مردم‌نهاد در کشورهایی که تعداد ایرانی‌ها زیاد است، دایر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ راه‌اندازي دولت الکترونيک زمينه‌ساز تحول و پيشرفت در چرخه بوروکراسي کشور شده و آثار مطلوب آن بر دامنه فعاليت دولت الکترونيک افزوده است.

طرح جديدي که اخيرا در دولت الکترونيک مطرح شده، خدمات مشترک مردم و دولت الکترونیک نام دارد که امکانات فراواني را به ايرانيان خارج از كشور براي انجام امور کنسولي مي‌دهد.

لازم به يادآوري است استفاده از امور مجازي در امور اداري باعث صرفه‌جويي در زمان شده که اين امر در طرح خدمات مشترک مردم و دولت الکترونیک مي‌تواند به تسريع اخذ ويزا و گذرنامه منجر شود.

گفتني است حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري منتخب ملت ايران طي برنامه انتخاباتي خود در شبکه جهاني جام جم گفته بود: "ايراني‌ها بايد بدانند بين ايراني که ساکن اروپا است يا ساکن تهران است از لحاظ حقوق شهروندي براي ما تفاوتي ندارد هر دو ايراني‌اند، هر دو عضو اين ملت هستند و تفاوتي با هم نخواهند داشت، مشکلات ايراني‌ها را بايد حل و فصل بکنيم. شايد يکي از راه‌هايش دولت الکترونيک است ما خيلي از کارها را بايد بتوانيم بدون مراجعه حضوري آنها را حل و فصل کنيم خيلي از کارها را بايد بتوانيم؛ ممکن است در يک کشوري سفارتخانه‌اي نباشد، کنسول‌گري ما فعال نباشد بايد بتوانيم از طريق کشورهاي همسايه اين کار را با آن دولت الکترونيک حل و فصل کنيم، از طريق فضاي مجازي بايد مشکلات آنها را بتوانيم حل و فصل کنيم."

در همين رابطه عليرضا رجايي کارشناس ارشد مرکز مطالعات و آموزش‌هاي بين‌المللي وزارت خارجه و موسس خانه ايرانيان خارج از کشور و پيشنهاد دهنده راه‌اندازي خدمات مشترک مردم و دولت الکترونیک به خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران مي‌گويد: خدمات مشترک مردم و دولت الکترونیک اقدامي تلفيقي بين مردم و دولت بوده که بخشي از وظايف به صورت برون‌سپاری به جامعه هدف واگذار می‌شود.

وی تصريح مي‌كند این دفاتر الکترونیک به صورت چند منظوره با  اولویت بخش خدمات کنسولی و به صورت مردم‌نهاد در کشورهایی که تعداد ایرانی‌ها زیاد است، دایر خواهد شد.

رجایی با بیان اینکه تاسیس این دفاتر بر اساس نیازسنجی و کار سازمانی انجام می‌شود، مي‌افزايد: بخش‌هایی از این طرح به صورت حضوری انجام می‌شود چرا که در برخی اقدامات مثل تعویض پاسپورت باید شخص متقاضی حضور داشته باشد اما تفاوت این طرح در آن است که تمامی کارها توسط مردم انجام و بخش نظارت عالی توسط سفارتخانه صورت مي‌پذيرد.

رجايي با اشاره به طرح سفارتخانه‌هاي مجازي مي‌گويد: اساس راه‌اندازی خدمات مشترک مردم و دولت الکترونیک، سرویس‌دهی به مردم است.

وی ادامه می‌دهد: غرب نمی‌تواند مانعی بر سر راه تحقق این امر شود چرا که دائما صحبت از حقوق بشر می‌کند.

کارشناس ارشد مرکز مطالعات و آموزش‌هاي بين‌المللي وزارت خارجه با بیان اینکه اين طرح در دست اجرا به صورت NGO و با حمایت دولت، اجرا خواهد شد، تاکید می‌کند: رئیس‌جمهوری منتخب بر اجرای این طرح تاکید کرده و هیچ مشکل زیرساختی در این پروژه وجود ندارد و فعلا به دنبال دستور اجرا آن هستیم.

رجایی مي‌افزايد: در این طرح بر موضوعاتی مثل تمدید اعتبار پاسپورت، فعالیت اقتصادی، مباحث فرهنگی، مسائل فارسی‌زبانان و اقوام، مباحث آماری و انجام سربازی حرفه‌ای تاکید شده است.

پيشنهاددهنده طرح خدمات مشترک مردم و دولت الکترونیک در پایان خاطرنشان مي‌كند: ايده دیگر اين طرح تعامل با سازمان‌هاي مختلفی از جمله NGOهای بین‌المللی در امور خیریه، امدادرسانی و آزادسازي زندانیان بوده که در اجرای این طرح تعبیه شده است.
گزارش از محمد اميرحسيني
انتهاي پيام/
برچسب ها: سفارتخانه ، مجازی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
بابایی
۲۱:۲۳ ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
امید است که همه آرمانهایشان به حقیقت بپیوندد....
آخرین اخبار