یکی از محمل‌های تبلیغاتی که در این چند سال گذشته بدون برنامه‌ریزی صحیح در اختیار فرهنگ بیگانه قرار داشت، تصاویر پشت جلد دفتر دانش‌آموزان ایرانی بود که امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با جریان‌سازی و هویت‌سازی به جدیت این موضوع پرداخت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، چند سالی است بازار لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی جای خود را به تصاویر پر زرق و برقی داده است که همه آنها از مبانی و فرهنگی غرب نشأت گرفته‌اند.

با توجه به اینکه تصویرگران بسیار خوب و ماهری در سطح کشور به انجام فعالیت می‌پردازند اما متأسفانه برخی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار به جای اینکه برای تولید دفتر یا حتی لوازم التحریر از تصایر ایرانی _ اسلامی استفاده کنند بیشتر به سمت تصاویری می‌روند که فرهنگ غرب در آنها به شدت نمایان است به نوعی که برخی از تصاویر عروسکی و کارتونی استفاده شده در کیف مدرسه، لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار آنقدر از پوشش نامناسب و مدل‌های رنگ و موی غربی برخوردار هستند که کودک به جای اینکه اشتیاقی به کسب دانش و علم نشان دهد، بیشتر علاقه‌مند به داشتن جدیدترین مدل‌های خارجی است تا به نوعی از غافله عقب نماند.

تولیدکنندگان داخلی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار از جمله «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» از چندی پیش تلاش کرده‌اند تا به این عرصه ورود صحیحی داشته و ذائقه و علاقه فرزندان ایرانی را به سمت فرهنگ بومی و اسلامی سوق دهند، به همین منظور با برگزاری مسابقات مختلف تصویرگری به حمایت از تولیدات ایرانی پرداخته تا به صورت جدی به رقابت با محصولات غربی بپردازند.

متأسفانه نوشت‌افزارهایی که برای گروه سنی کودکان و نوجوانان در سطح مراکزی همچون فروشگاه‌های مختلف کتاب، غرفه‌های نوشت‌افزار که به مناسبت آغاز سال تحصیلی در میادین مختلف کشور برپا می‌شود و حتی برخی از فروشگاه‌های دولتی، به مخاطبان عرضه و ارائه می‌شوند، بیشتر از اینکه با تصاویر بومی و کارتونی ایرانی نظیر مدرسه موش‌ها، شخصیت‌های برنامه شکرستان، کلاه قرمزی و یا تصاویر بسیار دیگر از نحوه زندگی و آداب و رسوم مردم شهرها و روستاهای کشور، تصویرسازی شوند با تصاویر سوپراستارهای کارتونی نظیر سیندرلا، بتمن، مرد عنکبوتی،‌ لی‌لی‌پوت، توت فرهنگی کوچولو و عروسک‌های باربی وارد بازار شده‌اند که اصلاً درخور شأن فرهنگ ایرانی _ اسلامی نیست.

در این راستا باید گفت که متأسفانه برخی اوقات در حوزه فرهنگی به واردات نیز توجه نشده و به وفور شاهد ارائه اقلام و محصولات فرهنگی با فرهنگ و تمدن غربی در داخل کشور هستیم به گونه‌ای که دفترهای یادداشت‌های معمولی مدارس که در گذشته با چند برگ و یک جلد چرمی دوخته و مورد استفاده دانش‌آموزان قرار می‌گرفت، اکنون با تصاویر مبتذل غربی آراسته و در اختیار کودکان و نوجوانان معصوم قرار می‌گیرند.  

چندی پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی فراخوانی، با برپایی مسابقه‌ای برای طراحی دفتر و نوشت‌افزار تلاش دارد تا به این میدان رقابت سنگین قدم برداشته تا نمادهای ایرانی و اسلامی را بر روی این حامل‌های فرهنگی دانش‌آموزان حک کند.

 در این راستا طراحان ایرانی با به‌کارگیری ذوق و خلاقیت خود، نمادهایی از تاریخ کهن و تاریخ معاصر ایران برای دفتر و نوشت‌افزار کودکان و نوجوانان و حتی دانشجویان ایرانی طراحی کردند که ازجمله این تصاویر می‌توان به آثار باستانی، شخصیت‌های تاریخی، فرهنگی و حماسی، آیین‌ها، ترانه‌ها، لباس‌ها و تمامی عناصری که نمایانگر فرهنگ و هویت اصیل ایرانی _ اسلامی است، اشاره کرد که همه این بر مبنای ایرانی _ اسلامی طراحی و به تصویر کشیده شده‌اند.

 

 * تصاویر پشت جلد دفترها، بدون برنامه‌ریزی در اختیار فرهنگ بیگانه قرار گرفت

مرتضی حیدری، مدیریت بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است،‌ کانون به دنبال ترویج فرهنگ ایرانی _ اسلامی در مکان‌هایی است که با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند.

وی اضافه می‌کند: یکی از محمل‌های تبلیغاتی که در این چند سال گذشته بدون برنامه‌ریزی صحیح در اختیار فرهنگ بیگانه قرار داشته است، پشت جلد دفتر دانش‌آموزان ایرانی بوده است.

حیدری ادامه می‌دهد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده یعنی از مهر ماه گذشته فراخوانی را در بین مربیان کانون و دانشجویان دانشگاه‌های هنر و تهران پخش و از آنها درخواست کرد تا پیشنهادات خودشان را برای طراحی جلد دفتر و لوازم‌التحریر به کانون ارائه دهند. 

 این مقام مسئول می‌گوید: این کار به وسیله سایت‌های مختلف و طراحی پوستر و روزنامه‌های کثیرالانتشار در دو نوبت تبلیغ شد و نهایتاً حدود 250 طرح جمع‌آوری شد که از بین این تعداد مسابقاتی برگزار شد که بهترین‌ها انتخاب و جوایزی به آنها ارائه شد.

 * کانون به دنبال جریان‌‌سازی و هویت‌سازی در جامعه است

وی می‌افزاید: کانون در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی گسترده‌تری است چراکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس از رسیدن به تجربه نخست در چاپ دفتر، در نهایت به این نتیجه رسید که در این زمینه باید به هویت‌سازی بپردازد که در این راستا هم به حضور هنرمندان قوی‌تر احتیاج و نیاز بیشتری داریم.  

حیدری بیان می‌کند: به دلیل اینکه کانون برای تهیه دفتر ایرانی _ اسلامی به برپایی مسابقه پرداخته بود برخی از طراحان پیشکسوت آثاری را برای کانون ارسال نکردند، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید پیشکسوتان و هنرمندان درجه اول را سفارش کار دهیم یعنی آنها از طریق در مسابقه کانون شرکت نمی‌کنند و معتقدند باید به آنها به ارائه سفارش بپردازیم که قطعاً اگر این اتفاق بیافتد ما شاهد طراحی‌های خیلی زیباتر، جذاب‌تر و هدفمند‌تری خواهیم بودد.

وی می‌افزاید: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اینکه تولیدکنندگانی که دستی در این کار دارند را برای ورود به این عرصه ترغیب و تشویق کند، با این بضاعت وارد میدان شد، اما در سال‌های آینده بسیار جدی‌تر از سال گذشته به این موضوع ورود خواهیم یافت.

* ظرفیت بالای ورود ناشران به چاپ دفترهای ایرانی _ اسلامی در کشور

مدیر بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان می‌کند: کارهایی که کانون انجام می‌دهد معمولاً تبدیل به یک جریان می‌شود یعنی یک جریان فرهنگی در یک زمینه راه می‌افتد و دارای مشخصات، ویژگی‌ها و تعاریف اختصاصی کانون است که به ابعاد مختلف شخصیت کودک توجه می‌شود و کودک می‌تواند در دراز مدت پیوند عمیقی را با فرد برقرار کند و نهایتاً برخی از خواسته‌‌های روحی و روانی را در این طرح‌ها پیدا کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ظرفیت لازم برابی ورود به این عرصه برای بقیه ناشران کودک و نوجوانان وجود دارد، می‌گوید: حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در سطح کشور وجود دارند که اگر هر دانش‌آموز در سال فقط 5 دفتر استفاده کند، به طور میانگین در کشور به حدود 70 میلیون جلد دفتر نیازمندیم.

* ایجاد جریان مثبت فرهنگی در جامعه برای تولید دفترهای ایرانی توسط کانون

حیدری ادامه می‌دهد: در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که این دفترها چگونه تولید می‌شوند؟ با چه طرح‌ها و مشخصاتی تولید می‌شوند؟ که باید گفت کانون به دنبال جریان‌سازی است یعنی ما به دنبال سودبردن از این قضیه نیستیم بلکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دنبال ایجاد جریان مثبت فرهنگی است.

وی اضافه می‌کند: گنجینه‌های طبیعی، هنرهای اصیل ایرانی، آثار ارزشمند باستانی و طبیعت زیبای ایرانی شهره عام و خاص است که باید گفت چرا ما نباید از این موارد برای دانش‌آموزان‌مان استفاده کنیم؟.

* دانش‌آموزان ایرانی تشنه هنرهای اصیل ایرانی هستند

حیدری می‌افزاید: ممکن است نگاهی که کانون به این مقوله داشته است، نگاه جامعی نباشد، اما دانش‌آموزان ایرانی تشنه هنر اصیل ایرانی هستند، هنر اصیل ایرانی که با دین اسلام آمیخته شده و تنوع و جذابیت‌ فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است.

به گفته وی، هدف کانون برای ورود در این عرصه این است تا زمینه را برای حضور هنرمندان در این عرصه و تأمین نیازهای روحی کودکان و وجوانان  انجام شود.

بر اساس این گزارش، در ذیل برخی از تصاویری که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نظر دارد به زودی از آنها برای تصاویر روی جلد دفتر دانش‌آموزان ایرانی استفاده کند، آمده است:  

بر مبنای این گزارش، همه این تصاویر برگرفته از فرهنگ و تمدن ایرانی _ اسلامی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان آنها را با کمک تصویرگران ایرانی تهیه کرده است که به زودی این دفترها با تیراژ بالا از سوی این انتشارات منتشر و به دانش‌آموزان و دانشجویان این مرز و بوم ارائه می‌شود.




منبع : فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.