مدير كل دفتر موزه هاي تاريخ طبيعي خواستار پيگيري قطع درختان باغ گياه شناسي نوشهر که زير مجموعه سازمان تحقيقات جهاد كشاورزي است و براي ساخت راه و دسترسي بندر نوشهر به كمربندي در دست احداث است،شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ؛ شهاب الدين منتظمي با بيان اينكه بطور قطع سازمان حفاظت محيط زيست موافق تخريب اين باغ با قدمت 80 سال و قطع درختان و گياهان با ارزش ژنتيكي و در مواردي با طول 200 سال عمر نيست، گفت: اين سازمان در كنار وظايف حاكميتي ، پيگير وضعيت باغ گياه شناسي نوشهر است .
وي با اشاره به اينكه كارشناسان معاونت محيط طبيعي و تنوع زيستي اين سازمان در تاريخ 25 خردادماه از نزديك وضعيت اين باغ را بررسي كردند، افزود: سازمان حفاظت محيط زيست شديداً مخالف هرگونه تغيير و دگرگوني در باغ گياه شناسي نوشهر بوده و از طريق مراجع ذيربط پيگير موضوع است.
مدير كل دفتر موزه هاي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: بر اساس قوانين جاري كشور به ويژه قانون حفاظت و بهسازي  محيط زيست ، حفاظت ، بهبود و بهسازي محيط زيست و پيشگيري و ممانعت از هر گونه آلودگي و هر اقدام مخربي كه موجب بر هم خوردن تعادل و تناسب محيط زيست مي شود، از وظايف سازمان حفاظت محيط زيست است.
شهاب الدين منتظمي با اشاره به اينكه باغ گياه شناسي يك بانك ژن پويا و زنده است و به منظور حفظ و نگهداري تنوع گياهي و بررسي و تحقيق در زمينه هاي متنوع زيستي به ويژه گياه شناسي تاسيس و اداره مي شود، اظهار داشت: تخريب باغ گياه شناسي نوشهر،‌به معناي نابودي يكي از گنجينه هاي علمي و پژوهشي بي نظير در سطح ملي و منطقه است.
وي خاطر نشان كرد: هرگونه تغييري كه تاسيسات و مستحدثات مختلف در وضع فيزيكي ، شيمايي و بيولوژيك خاك ، آب و هوا ايجاد نمايد و اين تغييرات سبب دگرگوني وضع طبيعي شود از جمله تخريب جنگلها و مراتع ، توسط سازمان حفاظت محيط زيست ممانعت مي شود.
به گفته مدير كل دفتر موزه هاي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي سازمان حفاظت محيط زيست ، باغ گياه شناسي نوشهر يك سرمايه ملي و يكي از ذخاير ژنتيكي ارزشمند و قديمي ترين باغ گياه شناسي كشور محسوب مي شود.
 
گفتني است، اين باغ گياه شناسي به مساحت 34.5 هكتار در سال 1333 و پيش از باغ گياه شناسي ملي در ايران در سال 1347 تاسيس شد و به دليل اهميت علمي ، پژوهشي و فرهنگي اين باغ ،‌در سال 1386 با نام اثر طبيعي و به شماره 17795 در سازمان ميراث فرهنگي به ثبت رسيده است. /ل
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار