مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: بادگیر روستای محمودآباد سید واقع در شهرستان سیرجان بازسازی و مرمت شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران حسین شمس‌الدینی اظهار داشت: یکی از ابنیه ارزشمند شهرستان سیرجان بادگیر روستای محمودآباد است که در سال 1389 بر اثر بارش زیاد نزولات جوی دچار صدماتی شد.

وی افزود: این بادگیر در مرکزیت این روستا قرار گرفته و تنها قسمت باقیمانده یکی از خانه‌های تاریخی این روستا است که در پی تخریب این بنای تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی مصمم به بازسازی و مرمت این یادگار ارزشمند تاریخی شد.

شمس‌الدینی ابراز داشت: پس از انجام مطالعات پژوهشی، مستندسازی، آسیب‌شناسی و همچنین تهیه طرح مرمتی، بازسازی و مرمت بادگیر از اوایل سال 89 آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه با اختصاص اعتبار لازم 95 درصد از این بنای تاریخی بازسازی و حیاتی دوباره گرفت، ادامه داد: طی این عملیات مرمتی اقداماتی نظیر بازسازی مجدد دیوارهای خشتی فرو ریخته تنوره بادگیر، اجرای تزئینات گچی و آجری و همچنین بازسازی اتاق‌های مجاور بادگیر و ... صورت گرفت.

شمس‌الدینی بیان داشت: هم‌اکنون بخش‌های اصلی این بادگیر مرمت شده و فقط عملیات نازک‌کاری اطاق زیر بادگیر و دو اتاق مجاور بادگیر باقیمانده است که در صورت تامین اعتبار عملیات مرمتی در این بخش‌ها نیز انجام می‌‌شود.

وی افزود: بادگیر مذکور ارتفاعی در حدود 13 متر داشته و از نوع چهار وجهی است، از آنجایی که تداوم حیات در یک بنای تاریخی منوط به برپایی و سرزندگی آن بنا است با پیش‌بینی‌های انجام شده پس از نازک‌کاری اتاق‌های مجاور بادگیر و همچنین زیر بادگیر به این اثر تاریخی کاربری داده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان داشت: شهرستان سیرجان به لحاظ بهره‌مندی از بناهای تاریخی در بین شهرستان‌های استان حائز رتبه است و جای جای این دیار تاریخی شاهد حضور ابنیه تاریخی ارزشمند است.
برچسب ها: کرمان ، سیرجان ، محمودآباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.