يک کارشناس سياست خارجي با اشاره به اعتراف مرسي به اشتباهات خود گفت: تنها اعتراف مرسي به اشتباهات کافي نيست و بايد در عمل اين اشتباهات را جبران کرده تا بتواند مخالفين را راضي کند اما از آن جا که وي از يک طرف تحت تاثير فشارهاي سلفي‌گري افراطي است و از طرف ديگر نيازهاي مادي وي براي اداره کشور او را به کشورهاي غربي وابسته‌تر مي‌کند، اين مطلب بعيد به نظر مي‌رسد به طوري که در قبال سوريه شاهد تصميم وي به قطع رابطه با اين کشور بوديم.

رضا روستاآزاد در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اظهارات اخير محمد مرسي رئيس‌جمهور مصر مبني بر اين که وي مرتکب اشتباهاتي شده است اظهار داشت: مرسي و اخوان المسلمين آمادگي لازم را براي فعاليت در پست مهم رياست جمهوري مصر را نداشتند.

وي افزود: پيروزي مرسي در انتخابات نه تنها براي اخوان المسلمين غيرمنتظره بود بلکه حتي سرويس‌هاي جاسوسي غرب و آمريکا هم نتوانستند اين مطلب را پيش‌بيني کنند.

اين کارشناس سياست خارجي ادامه داد: براي مديريت مصر يا هر کشور ديگري نياز به يک مکتب اعتقادي سياسي مطلق و مستحکم وجود دارد که اخوان المسلمين فاقد اين مکتب است.

وي با اشاره به نامه‌اي که شخصا در آن مرسي را به استفاده از تجربه جمهوري اسلامي فارغ از بحث شيعه و سني در اداره مصر دعوت کرده است، بيان داشت: از آن جا که افراد مختلف، مرسي را در استفاده از تجربه جمهوري اسلامي منع کرده‌اند متاسفانه پاسخ مثبتي دريافت نکرده‌ام.

روستاآزاد افزود: تنها اعتراف مرسي به اشتباهات کافي نيست و بايد در عمل اين اشتباهات را جبران کرده تا بتواند مخالفين را راضي کند اما از آن جا که وي از يک طرف تحت تاثير فشارهاي سلفي‌گري افراطي است و از طرف ديگر نيازهاي مادي وي براي اداره کشور او را به کشورهاي غربي وابسته‌تر مي‌کند؛ اين مطلب بعيد به نظر مي‌رسد به طوري که در قبال سوريه شاهد تصميم وي به قطع رابطه با اين کشور بوديم.

اين کارشناس سياست خارجي با اشاره به شهادت 4 نفر از جمله رهبر شيعيان مصر بيان داشت: مرسي تحت تاثير جريانات ضد شيعي و سلفي قرار گرفته و خود را در ورطه افراطي‌گري مذهبي از نوع سلفي قرار داده است و در مقابل مردم مذهبي مصر که افراطي‌گري را نمي‌پسندند با اين گونه رفتارها مخالفند که اين مطلب منجر به قوي‌تر شدن جريان ليبرال غيرمذهبي شده است.

وي در پايان خاطرنشان کرد: حکومت مصر به خاطر نداشتن يک مکتب اعتقادي‌ ـ سياسي متقن، دچار سردرگمي سياسي است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اعتراف ، مرسی ، اشتباه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار