در حالیکه قرار بود از ابتدای تیرماه، شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 و 2 ایربگ متوقف شود، مجوز تولید این خودروها از سوی دولت صادر شد و شماره گذاری آنها ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، 2 استاندارد یورو4 و ایربگ طی سال گذشته مورد تاکید سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست قرار داشت به گونه ای که مقرر شد از ابتدای سال 92 شماره گذاری خودروهای فاقد این استانداردها متوقف شود و این امر برای مدت حدود یک ماه نیز اجرایی شد.

اما در این شرایط خودروسازان با ارائه مدارک و مستندات خود عنوان کردند که زیرساخت های لازم برای رعایت این استانداردها در برخی از خودروها وجود ندارد و به موجب آن مقرر شد تا ابتدای تیر امسال برای تجهیز محصولات به این استانداردها مهلت داشته باشند.

اما با پایان یافتن این مهلت چندباره نیز بحث فراهم نبودن شرایط اولیه مطرح شد و معاون اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارایه مهلت دوباره به خودروسازان برای رعایت این استانداردها در برخی خودروهایی که تجهیز نیستند خبر داده است.

بر این اساس، محسن صالحی نیا در مورد وضعیت اجرای مصوبه دولتی الزام خودروسازان به نصب دو ایربگ اظهار داشت: در برخی خودروها به دلیل برخی محدودیت‌ها در تامین ایربگ، با مشکل روبرو هستیم و در مورد برخی خودروها نیز به دلیل تغییراتی که باید در بدنه و جلوی خودرو جهت نصب ایربگ صورت گیرد، نیازمند تمدید زمان هستیم.

وی افزود: در حال حاضر تامین برخی قطعات و سنسورها جهت نصب ایربگ بر روی خودرو با محدودیت روبرو است که به همین دلیل از دولت خواسته‌ایم تا زمان اجبار نصب دو ایربگ بر روی خودروها مورد بازنگری قرار گیرد.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: موضوع مهلت‌دهی به خودروسازان برای نصب دو کیسه هوا در جلسه کارگروه حمایت از تولید با حضور معاون اول رئیس جمهور مصوب و قرار شد جدول زمان‌بندی توسط وزارت صنعت و سازمان استاندارد تهیه شود.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار شد 20 درصد خودروها مجوز داشته باشند تا بدون نصب دو ایربگ و فقط با یک ایربگ تولید شوند.

همچنین دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص مهلت مجدد برای اجرای استاندارد یورو4 گفت: با مصوبه جدید هیات دولت و ابلاغ آن شماره‌گذاری خودروهای داخلی با استاندارد آلایندگی یورو 2 و یورو 3 از سر گرفته می‌شود.

نعمت‌بخش اظهار داشت: عملکرد غیر کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست موجب توقف شماره‌گذاری خودروهای یورو 2 و یورو 3 از ابتدای هفته گذشته شد.

وی با بیان این ‌که عملکرد این سازمان در حالیست که طبق مصوبه دولت در سال 89 ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها شش ماه پس از توزیع سوخت باید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در این مصوبه قید شده بود که وزارت نفت باید از ابتدای فروردین سال 91 توزیع سراسری سوخت یورو 4 را آغاز کند که البته این کار صورت نگرفت.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: با توجه به عدم توزیع سراسری سوخت یورو 4 هیات دولت ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها به یورو 4 را به ابتدای سال آینده موکول کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار