به گزارش
گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شاتا «محسن صالحينيا» افزود: در حال حاضر تمام خودروها موفق به دريافت تأييديه نمونه براي توليد با استاندارد يورو 4 شدهاند و براي برخي خودروها مانند تندر 90، پژو 206، پژو 207 و رانا نيز جهت توليد انبوه با استاندارد يورو 4 مجوز لازم و اجازه شمارهگذاري اخذ شده است.
وي ادامه داد: در مورد برخي خودروها مانند پژو 405، سمند، پژو پارس و تيبا نيز فرايند دريافت مجوز براي توليد انبوه با استاندارد يورو 4 در حال انجام است.
معاون وزير صنعت با اشاره به مصوبه دولت براي اجبار توليد خودرو با استاندارد يورو 4 از ابتداي تيرماه، گفت: دليل تأخير خودروسازان در اجراي اين مصوبه، محدوديت در تأمين و تدارك برخي قطعات خاص با توجه به مسائل ارزي و زمان مربوطه و همچنين محدوديت منابع تأمين قطعه است.
محدوديت واردات قطعات يورو4 وي افزود: در تأمين بسياري از قطعات مورد استفاده در بخش ECU كه در واقع تنظيم سيستم سوخترساني خودرو را انجام ميدهد و يا قطعات بخش سوخترساني تا موتور و يا قطعاتي مانند كاتاليست كه براي تأمين آنها به ارز نياز داريم، با توجه به افزايش نياز ارزي و محدوديتهاي موجود در كشور با مشكل مواجه هستيم.
وي تصريح كرد: در اين شرايط، اين بحث مطرح شد كه توليد خودرو با استاندارد يورو 4 بر اساس يك جدول زمانبندي آغاز شود و اين كار تا پايان سال به اتمام برسد.
صالحينيا توضيح داد: در اين راستا به دولت پيشنهاد كرديم كه دريافت تأييديه نمونه تا ابتداي مهر ماه تكميل شود و از ابتداي مهر تا پايان سال نيز با برنامهاي رو به ارتقا، مجوز توليد انبوه خودروها با استاندارد يورو 4 دريافت شود.
وي افزود: اين پيشنهاد در ماههاي قبل مورد تأييد قرار نگرفت و در نهايت، كارگروه حمايت از توليد الزام توليد خودرو با استاندارد يورو 4 را از ابتداي تيرماه مصوب كرد در حالي كه همان موقع خودروسازان پيشنهاد اجراي تدريجي اين طرح را از ابتداي مهر ماه ارائه كرده بودند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: در حال حاضر نيز كه فرصت خودروسازان براي توليد خودرو با استاندارد يورو 2 تمام شده است، توزيع سراسري سوخت با استاندارد يورو 4 صورت نگرفته و فقط بحث از توزيع اين سوخت در چند كلانشهر و در جايگاههاي محدودي مطرح است، در حالي كه طبق مصوبات قبلي، سوخت يورو 4 بايد 6 ماه پيش از توليد خودرو با اين استاندارد در كشور توزيع سراسري شود.
وي ادامه داد: در حال حاضر با توجه به محدوديتهاي موجود در تأمين قطعات و همچنين عدم عرضه سراسري سوخت يورو 4 ، در مورد خودروهايي كه امكان بروز رساني در فرصت كوتاهي براي آنها فراهم بود، اين مسئله اجرايي شد و در مورد ساير خودروها نيز اين كار ميتواند با تفاهم وزارت صنعت، وزارت نفت و سازمان محيط زيست اجرايي شود.
فرصت خودروسازان از ابتداي مهر تا آخر سال وي تصريح كرد: پيشنهاد ما در اين مورد اين است كه خودروهاي داخلي از اول مهر ماه به تدريج به استاندارد يورو 4 مجهز شوند كه اين مسئله در كارگروه حمايت از توليد به رياست معاون اول رئيس جمهور مطرح و مصوب شد تا فرصت جديدي در اختيار خودروسازان قرار گيرد.
صالحينيا افزود: بانك مركزي نيز در زمينه تأمين منابع ارزي و ريالي خودروسازان كمك خواهد كرد.
به گفته وي، در كارگروه حمايت از توليد با حضور معاون اول رئيس جمهور قرار شد پيشنهادي در اين مورد تهيه و به كارگروه ارائه شود كه اين پيشنهاد حدود سه هفته پيش به كارگروه حمايت از توليد ارائه شد و منتظر ابلاغ آن هستيم.
معاون وزير صنعت،معدن و تجارت افزود: طبق مصوبه كارگروه حمايت از توليد، خودروسازان از ابتداي مهر تا پايان سال محصولاتشان را به استاندارد يورو 4 مجهز خواهند كرد كه اين مسئله از سوي كارگروه حمايت از توليد ابلاغ خواهد شد.
وي، دليل تأخير در ابلاغ اين مصوبه را انجام برخي اصلاحات عنوان كرد.
پژو 405 و پژو پارس در حال تجهيز به يورو4 وي تصريح كرد: اجراي استاندارد يورو 4 در مورد برخي خودروها مانند رانا، پژو 206 و تندر 90 انجام شده و در مورد وانت باردو، پژو405، پژو پارس، سمند و سورن نيز در حال انجام است كه به محض تكميل، مجوز شمارهگذاري اين خودروها صادر خواهد شد.
وي افزود: مجوز تأييديه نمونه براي تمامي اين خودروها صادر شده است.
انتهاي پيام/