به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، به گفته ناصر رئیسی، بنزین یورو 4 در جایگاه های بنزین موجود در شمال و مرکز شهر تهران چون جایگاه واقع در خیابان یوسف آباد و بلوار مرزداران عرضه می شود.
وی همچنین با اشاره به وعده مسوولان شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی از عرضه بنزین یورو 4 در تمام جایگاه های تهران تا پایان هفته جاری خبر دادو تاکید کرد در حال حاضر 300 جایگاه بنزین در استان تهران وجود دارد که قراراست تا آخر هفته جاری بنزین تحویلی به این جایگاه برمبنای استاندارد یورو 4 باشد.
این درحالی است که قراربود وزارت نفت از ابتدای خردادماه بنزین یورو 4 را در جایگاه های استان تهران عرضه کند که متاسفانه این امر با تاخیر مواجه شد و عرضه آن به اواخر خردادماه موکول شد. در حال حاضر نیز عرضه این بنزین تنها در 22 جایگاه تهران آغاز شده است.
در حالی رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت از عرضه بنزین یورو 4 در 22 جایگاه خبر می دهد که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی این تعداد را 90 جایگاه عنوان می کند. علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز عرضه و توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 در 90جایگاه استان تهران گفت: توزیع این فرآورده نفتی در کلانشهرهایی همچون تهران، کرج، اهواز، اراک آغاز شده است اما بهدلیل جلوگیری از ازدحام در مقابل این جایگاهها، محل آن اعلام نمیشود.
درحالیکه وزارت نفت از آغاز توزیع بنزین با استاندارد یورو 4در کلانشهرها خبر داده است، خودروسازان که ملزم به تولید خودروها براساس این استاندارد بودند، بار دیگر از این مسئولیت شانه خالی کردند و خواستار ادامه تولید خودرو با کیفیت فعلی هستند.
این درحالی است که در شرایط فعلی نیز همچنان خودروسازها در تلاشند تا عرضه خودرو با استانداردهای یورو 4 را بازهم به تاخیربیندازند و در این میان تاخیر در اجرایی شدن وعده وزارت نفت را به بهانه ای برای عدم تولید خودروها با استانداردهای بالا تبدیل کرده اند.
بر این اساس خودروسازان بار دیگر خواستار تمدید مهلت برای تولید انبوه این خودروها شدهاند تا بتوانند مجوز شمارهگذاری خودروهای خود را از ابتدای تیرماه دریافت کنند.
از سوی دیگر احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان گفت: خودروهای یورو 2 شمارهگذاری خواهند شد. مجوز خودروسازان تا آخر خردادماه بود اما جلساتی در سازمان بازرسی کل کشور داشتهایم و متقاعدشان کردهایم که ابتدا باید سوخت یورو 4بهصورت سراسری توزیع و سپس خودروهای تولید شده براساس این سوخت عرضه شود. نعمتبخش با تأکید بر اینکه تا سوخت یورو 4توزیع نشود موتور خودروهای پرتیراژ را از یورو 2به یورو 4تغییر نخواهیم داد، افزود: به صاحبان خودروهایی که با استاندارد یورو 4تولید میشود ظلم مضاعفی شده است، چرا که تزریق بنزین یورو 2در مخزن خودروها موجب میشود در درازمدت آسیب ببینند؛ حال آنکه لااقل این خودروها یک میلیون و 500هزار تومان گرانتر فروخته شده است.
براساس اظهارات معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی، در سال جاری تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ روزانه به ۵۲ میلیون لیتر میرسد که ۳ میلیون لیتر آن در آبادان، ۳ میلیون لیتر در تهران، ۱۶ میلیون لیتر در شازند، ۲.۹ میلیون لیتر در لاوان،۳.۸ میلیون لیتر در تبریز، ۱۱ میلیون لیتر در اصفهان و ۱۲.۴ میلیون لیتر در بندرعباس خواهد بود.
به گفته علیرضا ضیغمی، تا پایان سال ۱۳۹۲ درمجموع ۴۰ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ تولید خواهد شد که در پالایشگاه های تهران ۱۱.۵ میلیون لیتر، اراک۱۱.۲ میلیون لیتر، بندرعباس ۱۲ میلیون لیتر و لاوان ۲.۲ میلیون لیتر خواهد بود و پالایشگاه بندرعباس ۵.۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۲ نیز تولید می کند.