معاون توسعه تجاري خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: يك ميليون و ۶۲۳ هزار تن كالاي غير نفتي از آغاز امسال تاكنون از خوزستان صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه سال پيش ازنظروزني ۲۰% كاهش و از نظرارزشي ۶%كاهش داشته است

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، يونس حسين‌نژاديان عمده دليل كاهش ميزان صادرات را نوسانات قيمت ارز و همچنين مشكلات حمل و نقل و بالا رفتن هزينه تردد و حمل كالا اعلام كرد.
وي ارزش كالاهاي غير نفتي صادره از خوزستان را ۱۶ ميليارد و ۶۳۰ ميليون ريال معادل ۶۷۱ ميليون و ۴۶۸ هزار دلار اعلام كرد.
حسين نژاديان افزود: عمده صادرات گمركات استان خوزستان به كشورهاي عراق، كويت، امارات،ژاپن، كره،چين و هند صورت مي گيرد.
معاون توسعه تجاري خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: برنامه راهبردي توسعه صادرات غيرنفتي براي امسال تدوين و به سازمان توسعه تجارت كشور ابلاغ شده كه طبق آن ۹ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي هدف‌گذاري شده است.
حسين نژاديان گفت: براي توسعه صادرات غيرنفتي امسال ۴ كميته تخصصي در كارگروه توسعه صادرات غيرنفتي به تصويب رسيده است.
وي افزود: صادرات غيرنفتي يك سال‌گذشته خوزستان ۱۰ ميليون و ۸۴۴ هزار تن به ارزش ۴ ميليارد و ۵۰۷ ميليون دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته سال ۹۰ از نظر وزني ۲ درصد و ارزشي ۹ درصد كاهش داشته است.
معاون توسعه تجاري خارجي سازمان صنعت و تجارت خوزستان بيان‌كرد: عمده صادرات سال‌گذشته شامل ۶ گروه كالايي است كه پتروشيمي با ميزان ۷۷ درصد صادرات، بيشترين سهم صادرات استان را به خود اختصاص داد. همچنين كشاورزي ۱۱ درصد، معدني ۷ درصد، صنعتي ۳.۵ درصد، فلزات يك درصد و گروه صنايع‌دستي سهم ناچيزي را در زمينه صادرات دارد.
حسين‌نژاديان اشاره به چالش‌ها و مشكلات صادرات در يك سال‌گذشته خاطرنشان‌كرد: از جمله چالش‌ها و مشكلات كه صادرات غيرنفتي سال ۹۱ با آن مواجه بوديم، نبود زيرساخت‌هاي مناسب براي صادرات، رعايت نكردن قوانين و مقررات صادرات از سوي تجار عراقي و نوسان قيمت در واحدهاي توليدي داخلي بود كه صادركنندگان را دچار مشكلات مي‌كرد زيرا ثبات و پايداري قيمت در يك مدت طولاني براي صادركننده مهم است./ب
برچسب ها: صادر ، کالا ، غیرنفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.