سخنراني پژوهشي" تدوين نقشه راه توانمندسازي منابع انساني در بخش بازرگاني، با حضور پژوهشگران موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني و ساير علاقه مندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از "شاتا" محمدرضا طبيبي گفت: ضرورت هاي اقتصادي و اجتماعي بخش بازرگاني نشان از اين واقعيت دارد كه اين بخش براي دستيابي به مزيت رقابتي پايدار نيازمند منابع انساني داراي دانش و مهارت است.

وي با اشاره به چالش ها و دغدغه هاي امروزي بخش بازرگاني افزود: اكنون زمان آن است كه منابع انساني با مفهوم ارتقاء دانش و مهارت بطور حرفه‌اي و نظام مند توانمند شوند.

مجري اين طرح تصريح كرد: در شرايطي كه بخش بازرگاني تحت تاثير رقابت هاي اقتصادي است، ضرورت توجه به كيفيت‌ و بهره‌وري سازماني از اهميت ويژه‌اي برخوردار است چراكه هر برنامه مبتني بر توانمندسازي مي تواند سبب ارتقا بهره‌وري، توليد بيشتر، خدمات مناسب‌تر، جذب مشتريان و در نهايت در اختيار گرفتن سهم بيشتري از بازار شود.

 وي متوسط سالانه رشد بهره‌وري نيروي كار و سرمايه بخش بازرگاني را در برنامه چهارم توسعه به ترتيب 7/5 و 6/1 درصد ذكر كرد و گفت: اما اين نرخ ها براساس پيش بيني با قياس گذشته به ترتيب 27/0- و 28/4 -  مي باشد.

طبيبي تصريح كرد: توجه به بهره‌وري، اثربخشي، كارآيي و ارتقاي آنها به خصوص در بخش بازرگاني كشور كه با ساير بخش ها تعامل دارد و از مهم ترين بخش هايي كه مي توان با توسعه آن زمينه تحرك ساير بخش ها را فراهم كرد، از اهميت به سزايي برخوردار است.

وي ادامه داد: هر نوع هدف و خط مشي كه براي بخش بازرگاني تدوين مي شود بايد نيروي انساني متناسب با آن نيز وجود داشته باشد، به طور مثال دستيابي به اهداف سند چشم انداز 20 ساله كشور و برنامه هاي توسعه پنجم، توسعه صادرات غير نفتي، الحاق به سازمان جهاني WTO و ... اين موارد نيازمند وجود نيروهاي آموزش ديده و متخصص است.

اين پژوهشگر بر تهيه مدل مناسبي جهت توانمندسازي منابع انساني در حوزه بازرگاني كشور تاكيد كرد و افزود: تهيه اين مدل مي تواند گام موثر براي دستيابي به اهداف ترسيم شده بخش بازرگاني داشته باشد.

وي توانمندسازي بخش بازرگاني را سبب تسهيل دستيابي به اهداف ترسيم شده در چشم انداز سال 1404 كشور و برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه در حوزه توانمندسازي منابع انساني بخش بازرگاني و هماهنگسازي و توانمندي نيروي انساني در جهت رقابت‌پذيري بخش بازرگاني كشور بر اساس روند جهاني‌سازي در بازارهاي بين المللي عنوان كرد.

طبيبي تصريح كرد: هرگاه كشورهاي پيشرفته اقتصادي مانند كره جنوبي، ژاپن، هند و استراليا از نظر عوامل و فاكتورهاي مختلف توانمندسازي نيروي انساني مدنظر قرار گيرند، مي توان گفت عناصري نظير مديريت عملكرد، يادگيري، توسعه و بهبود مستمر و عملكردهاي كليدي سازمان همواره مورد توجه آنها بوده است.

وي، مديريت عملكرد، توسعه و بهبود مستمر سيستم هاي مديريت عملكرد،‌اشتراك گذاري اطلاعات به روز،‌فرهنگ سازي،‌كرامت انساني، اخلاق حرفه اي،‌ نگرش سرمايه اي به منابع انساني و .... را در توانمندسازي نيروي انساني موثر دانست.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بازرگانی ، منابع ، انسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار