بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۴۰ سوره یوسف
مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلاَّ أَسْمَاء سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَآؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ
شما به جاى او جز نامهايى [چند] را نمیپرستيد كه شما و پدرانتان آنها را نامگذارى كرده ‏ايد و خدا دليلى بر [حقانيت] آنها نازل نكرده است فرمان جز براى خدا نيست دستور داده كه جز او را نپرستيد اين است دين درست ولى بيشتر مردم نمیدانند (۴۰)

کسانی که غیر خدا را به ربانیت می پذیرند هیچ گاه به وحدت و نهایتاً به صلح درونی نمی رسند و هر دم چون پرِ کاه به تندبادی به هر سو می شتابند.

گاه حرص فرمان می دهد که بشتاب و با هر سختی و هر ظلم و ستم که می توانی این متاع ناچیز دنیا را از دست رقیبان بربای، گاه تکبر فرمان می دهد که خود را از دیگران برتر دان و با تحقیر سخن گوی تا از بأس تو همگان به هراس اندرآیند.

گاه شهوت، گاه غضب و گاه نفرت و حسد هر یک همچون اربابی سخت گیر چنین کس را به به کاری ناشایست می گمارد و از شور و نشاط دور می کند در حالی که ایمان به حق و حقیقت مطلق که همان خداست همه قوای درون و بیرون آدمی را هماهنگ می کند.



و او را آرامش و آسایش و قدرت می دهد و عجبا که آدمیان نمی دانند که آن اربابان دیگر را قدرت رسیدن به سعادت نیست و هیچ کس غیر از حق را تأثیر در عالم وجود نیست.

و هر چه غیر خدا را بپرستند یا به شفاعت گیرند نامی بیش نیست و نام را چه خاصیت باشد که کسی را سود بخشد و چه سلطه و حاکمیتی باشد که شخص را از سختی ها برهاند.

یوسف ادامه می دهد که ای هم زندانیان من، فرمان و حاکمیت تنها خدا راست و او امر فرموده است که غیر او را نپرستید زیرا پرستش غیر او جز باطل کردن وقت و نیرو و سقوط در ورطه تنهایی و وحشت و تاریکی نخواهد بود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار