سخنگوی پایگاه اینترنتی ویکیلیکس اعلام کرد این پایگاه اینترنتی هواپیمایی خصوصی در اختیار ادوارد اسنودن ، مأمور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و افشاگر جاسوسی های این کشور قرار می دهد تا وی را به ایسلند منتقل کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه ; تاجر ایسلندی اولافور سیگوروینسون ، مدیر شرکت دیتا سِل ، شریک ویکیلیکس در ایسلند که کنترل منابع مالی این پایگاه اینترنتی را بر عهده دارد ، در شبکه تلویزیونی کانال دو ایسلند گفت :  همه چیز در اینجا آماده است و هواپیما فردا عازم خواهد شد. همه کارها انجام شده و اکنون تنها منتظر پاسخ دولت هستیم.

احتمال کمی وجود دارد که اسنودن پیش از دریافت چراغ سبز وزارت کشور ایسلند ، به این کشور سفر کند.این سخنگو گفت : اگر قرار باشد که او به آمریکا بازگردانده شود ، احمقانه است که به اینجا بیاید. در این صورت ، جایی که هم اکنون در آنجا به سر می برد ، بهتر است. ما نمی خواهیم مسئولیت استرداد او را به آمریکا بر عهده بگیریم.

دولت ایسلند درباره احتمال درخواست پناهندگی اسنودن هنوز اظهار نظری نکرده ، اما یادآور شده است که هر متقاضی پناهندگی ابتدا باید شخصا در خاک این کشور در این خصوص اقدام کند.این هواپیما جت خصوصی متعلق به یک شرکت چینی است که از طریق پایگاه اینترنتی ویکیلیکس اجاره شده است.

سیگوروینسون افزود انتقال اسنودن به ایسلند دست کم 40 میلیون کرون ایسلند (240 هزار و 600 یورو) هزینه داشت که 30 میلیون کرون به اجاره این هواپیما مربوط می شود.همچنین کریستین هرافنسون یک سخنگوی دیگر ویکیلیکس روز گذشته از کشورش خواست برای کمک به ادوارد اسنودن ، از این « فرصت منحصر به فرد » استفاده کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار