شیر یکی از مهمترین غذاهای زندگی روزمره ماست اما برخی به دلیل مشکلاتی که بعد از خوردن غذا به آن دچار می شوند آن را رها می کنند.

محمدرضا وفا متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت: در بدن برخی افراد به صورت مادرزادی آنزیمی می تواند در شکسته شدن قند موجود در لاکتوز کمک کند وجود ندارد که به آن نفخ ژنتیکی می گویند و باعث عدم گرایش افراد به سمت مواد لبنی از جمله شیر می شوند.

وی در ادامه گفت: در نتیجه این حالت، قند موجود در شیر که لاکتوز است در دستگاه گوارش باقی می ماند و توسط میکروب های موجود تخمیر بی هوازی می شوند و موجب حالت هایی مانند ایجاد نفخ، دل پیچه و اسهال شدید برای افرادی که دچار مشکل عدم تحمل هستند می شود که از مشکلات گوارشی قابل توجهی محسوب می شود.

وفا تصریح کرد: در موارد دیگر در برخی افراد که برای مدت طولانی شیر از وعده مصرفی خوراکی آنها حذف می شود بدن به صورت تطابقي تولید آنزیم لاکتوز را کاهش می دهد بنابراین اگر این افراد بخواهند به طور ناگهانی مصرف شیر را در وعده های خوراکی خود بگنجانند چون تولید آنزیم لاکتوز به دلیل عدم مصرف طولانی مدت شیر در بدن کاهش پیدا کرده بدن این افراد هم نشانه های مشابه با عدم تحمل لاکتوز را نشان می دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به افرادی که دچار این مشکل هستند توصیه کرد: اگر شیر را از مقادیر کم در الگوی خوارکی خود بگنجانند و به تدریج مقادیر آن را افزایش دهند این مشکل به تدریج حل می شود.

وی با تاکید بر اینکه همه افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند باید از شیرهای کم لاکتوز یا بدون لاکتوز استفاده کنند خاطرنشان کرد: شیر خوارانی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند حتی از شیر مادر هم نمی توانند استفاده کنند و  براي تغذيه آنها از شیرهای خشک مخصوص که لاکتوز آن به صورت صنعتی حذف شده است استفاده مي شود.
برچسب ها: شیر ، نفخ ، دل پیچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار