بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.


آیه ۳۱ سوره یوسف
فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَكْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَيْهِنَّ وَأَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّكَأً وَآتَتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِّنْهُنَّ سِكِّينًا وَقَالَتِ اخْرُجْ عَلَيْهِنَّ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَقُلْنَ حَاشَ لِلّهِ مَا هَذَا بَشَرًا إِنْ هَذَا إِلاَّ مَلَكٌ كَرِيمٌ ﴿۳۱﴾
پس چون [همسر عزيز] از مكرشان اطلاع يافت نزد آنان [كسى] فرستاد و محفلى برايشان آماده ساخت و به هر يك از آنان [ميوه و] كاردى داد و [به يوسف] گفت بر آنان درآى پس چون [زنان] او را ديدند وى را بس شگرف يافتند و [از شدت هيجان] دستهاى خود را بريدند و گفتند منزه است‏خدا اين بشر نيست اين جز فرشته‏اى بزرگوار نيست (۳۱)

پس از اینکه زنان طعنه زن مصری دعوت زلیخا را لبیک گفتند و در مهمانی او شرکت کردند زلیخا با ترفندی زیرکانه مکر ایشان را به خودشان بازگرداند و در حالی یوسف را به ایشان می نمایاند که آنها مشغول بریدن میوه شده اند.

چون جمال یوسف در ایشان اثر می کند واله و مدهوش به بریدن دستهای خود می پردازند اما متوجه این موضوع نمی شوند!.

زلیخا آنها را به خود می آورد و ایشان که از حیرت بیرون می آیند، سوزش بریدن دستها را احساس می کنند در قبال رفتاری که با زلیخا داشتند اظهار ندامت پیشه می کنند. این بیت سعدی ترجمانی است از آنچه در دل زلیخا بوده است.

گرش ببینی و دست از ترنج بشناسی        روا بود که ملامت کنی زلیخا را

سعدی

       صفتِ یوسف نادیده بیان می کردند       با میان آمد و بی نام و نشان گردیدیم

سعدی


بیان قرآن نقطه اوجی از ماجرای عشق و زیبایی است و تعبیری شگفت است از این حقیقت که زیبایی چه در انسان باشد و چه در هنر و چه در طبیعت می تواند بر رنج ها و دردها فائق آید.

در این حال است که آدمیان دست خود ببرند و هیچ ندانند و گویند:

جمله غمهای جهان هیچ اثر می نکند        در من از بس که به دیدار عزیزت شادم

سعدی

اهل حکمت گفته اند زیبایی طبیبی است که می تواند مزاج و خلق و خوی آدمی را اگر بیمار شده باشد شفا بخشد یعنی از ناهماهنگی به هم آهنگی و از پریشانی به نظم و از زشتی به زیبایی آورد و بر عمر آدمی بیفزاید:

     روی نکو معالجه عمر کوته است       این نسخه از علاج مسیحا نوشته ایم

نظیری نیشابوری


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار