معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: از دو هزار هکتار اراضی پیش بینی شده ، تاکنون يک هزار و 550 هکتار از اراضي استان زير کشت کلزا رفته است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، ايراني فام در حاشيه بازديد از مزارع کلزا در شهرستان تبريز در گفتگو با خبرنگاران افزود: هدف از کاشت کلزا نه تنها تامين نياز کارخانه هاي توليد روغن کشي، بلکه برقراري يک تناوب زراعي مناسب با گندم است.

وي با بيان اينکه تناوب زراعي، پايداري توليد و استمرار افزايش عملکرد را به دنبال دارد، افزود: کلزا با توجه به تقدم برداشت در مقايسه با گندم، زمينه لازم براي کشت دوم محصولات تابستانه را فراهم مي کند.

ايراني فام بهترين تناوب زراعي کلزا را کاشت آن بعد از غلات دانه اي و يا آيش ذکر کرد و گفت: در تناوب زراعي سه ساله کاشت کلزا ميان دو محصول در نظر گرفته مي شود.

وي افزود: اولين محصول در اين نوع تناوب بايد به محصولي اختصاص داده شود که داراي مقاومت کامل به بيماري ساق سياه باشد.

ايراني فام با اعلام اينکه شهرستان تبريز با 850 هکتار و شهرستان اسکو با 600 هکتار، بيشترين سطح کشت محصول کلزا را به خود اختصاص داده اند، برآورد توليد اين محصول را در سالجاري سه هزار و 300 تن اعلام کرد.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان با اشاره به اينکه قيمت خريد تضميني اين محصول در سال جاري ده هزار ريال تعيين شده است، افزود: بر اساس اطلاعات واصله برداشت و فروش محصول در استان هاي جنوبي کشور، قيمت توافقي آن تا 18 هزار و 500 ريال افزايش يافته است.

گفتني است :کلزا در بين دانه هاي روغني از درصد روغن بالايي برخوردار بوده و همچنين يکي از بهترين گزينه ها جهت توليد شهد براي زنبور عسل بوده و در توسعه صنعت زنبورداري مي تواند نقش مهمي را ايفا کند./س

 

برچسب ها: کشت ، کلزا ، اراضی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.