طراح طرح تحقيق و تفحص از سازمان چاي کشور درباره علل طرح اين تقاضا در مجلس گفت: عدم ارائه آمار دقيق سازمان چاي از ميزان واردات اين محصول به کشور و عدم حمايت از چاي‌کاران از علل طرح تقاضاي تحقيق و تفحص از سازمان چاي کشور بوده است.

"مهرداد بائوج‌لاهوتي" نماينده مردم لنگرود درمجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به بررسي تحقيق و تفحص از سازمان چاي کشور در کميسيون کشاورزي، آب  و منابع‌ طبيعي گفت: در حال‌حاضر ميزان توليد چاي خشک در کشور حدود 30 هزار تن است درحالي که سالانه به طور متوسط حدود 120 هزار تن چاي خشک در کشور مصرف مي‌شود و لذا بايد حدود 90 هزار تن چاي به کشور وارد شود.

وي در ادامه افزود: چاي کشور علي‌رغم اينکه بهترين چاي دنياست، به دليل منافع يک عده وارد‌کننده چه به صورت قاچاق و چه از مسير قانوني، هرگز نتوانسته است جايگاه واقعي خود را به دست آورد و جاي تاسف است که تنها يک چهارم مصرف چاي را در داخل توليد مي‌کنيم، ضمن آنکه 30 هزار تن، توليد داخل هم دچار مشکل شده است. 

سخنگوي کميسيون عمران در ادامه اظهار داشت: کشاورزان چايکار ما از هر هکتار باغ حداکثر  يک ميليون تومان سود کسب مي‌کنند که عملا توليد اين محصول توجيه اقتصادي ندارد و اين موضوع سبب شده، 30 هزار هکتار باغات چاي به 25 هزار هکتار  زير کشت کاهش يابد.

نماينده مردم لنگرود در پايان با بيان اينکه عدم توجيه اقتصادي توليد اين محصول و واردات بي‌رويه سبب آسيب جدي به اين بخش شده است، تصريح کرد: متاسفانه سازمان چاي کشور آمار دقيقي از واردات چاي نمي‌دهد که ما در اين تحقيق و تفحص به جد به دنبال حل اين معضل و حمايت از چايکاران هستيم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: چای ، واردات ، کشاورز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار