مسئول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه اعلام کرد که تاکنون موردی از بیماری وبا گزارش نشده است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


دکتر حسین بیگلری گفت: تمهیدات لازم در خصوص مقابله بااین بیماری اندیشیده شده و به این منظور پودر «او.آر.اس»، سرمهای رینگر( غذایی) و آنتی بیوتیکهای احتمالی مورد نیاز به میزان کافی تهیه شده است.

مسئول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه،باکتری "ویبریو کلرآ" را عامل بیماری وبا عنوان و علامت مشخصه این بیماری را اسهال آبکی شدید بدون درد شکم و تب بیان کرد.

به گفته بیگلری در برخی بیماران علائم بیماری بسیار خفیف بوده که افراد باید در این زمینه هوشیار باشند.

وی از دست رفتن فوری آب بدن و املاح معدنی را از جمله مهمترین خطرات این بیماری عنوان کرد و افزود: به همین علت اساس درمان در بیماری وبا جبران سریع آب و املاح معدنی از دست رفته بدن می باشد.

بیگلری با اشاره به کوتاهی دوره کومون و نهفتگی این بیماری اظهار داشت: علائم وبا ظرف مدت یک تا سه روز از زمان ورود این باکتری به بدن خود را نشان می دهد.

به گفته بیگلری در درصدی از کودکان زیر شش سال، زنان باردار و سالمندان مبتلا به بیماری وبا، در صورت عدم درمان فوری و جبران مایعات از دست رفته بدن، مواردی از مرگ و میر رخ خواهد داد.

این مقام مسئول راه تشخیص این بیماری را انجامآزمایش اختصاصی مدفوع فرد بیمار از طریق سوآپ بیان کرد .

وی با اشاره به افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی نسبت به این بیماری، از مردم خواست تا در صورت مشاهده علائم اسهال آبکی شدید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیکها خودداری کرده و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند.

بیگلری بابیان اینکه اسید معده می تواند سد دفاعی خوبی در برابر بیماری وبا باشد، هشدار داد: افرادی که شربتها و قرصهای ضد اسید معده را به مقدار زیاد مصرف می کنند باید در خصوص ابتلا به بیماری وبا مراقبت های لازم را به عمل آورند.

مسئول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه افزود: باکتری وبا در آب، محیط های مرطوب و سبزیجات و میوه جات می تواند مدت زمان بیشتری زنده بماندبه همین علت رعایت نکات بهداشتی در این خصوص به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا بسیار ضروری است.

وی در ادامه از مردم خواست تا در صورت استفاده از سبزیجات چهار مرحله پاکسازی، انگل زدایی، گند زدایی( ضدعفونی کردن) و شستشو را قبل از مصرف انجام دهند.

بیگلری همچنین از مردم خواست تا از سلامت آب و یخهای حاضری اطمینان حاصل نکرده اند از مصرف آن خودداری کنند و مواد غذایی را از دست فروشان تهیه نکنند.

وی همچنین اطمینان از سلامت آب به منظور شستشوی ظروف، استحمام و شنا و همچنین شستن دست ها قبل از تهیه و مصرف مواد غذایی را از جمله راه های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

بیگلری در پایان با اشاره به انتقال بیماری وبا از طریق مسافرین، عدم رعایت بهداشت عمومی و فردی در محلهای تجمع افراد از جمله اماکن تفریحی و زیارتی و همچنین بازارها را موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری وبا عنوان کرد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، وبا ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.