بندر اولسان كره جنوبي سه شنبه سکوي پرتاب فوتبال ايران به سوي برزيل است و يک جهش ديگر مارا به جام جهاني مي رساند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران روز سرنوشت براي فوتبال ايران فرا رسيده است و سه شنبه بايد در بندر اولسان به مصاف كره جنوبي برويم. تيمي كه رقيب سنتي فوتبال ايران محسوب مي شود و ديدار 2 تيم هميشه جذاب و حيثيتي بوده و از حساسيت بالايي برخوردار است. امروز بندر اولسان كره جنوبي ميعادگاه طرفداران تيم ملي است و چشم همه دوستداران فوتبال در ايران به اين ديدار است، ديداري بسيار سخت و حساس كه سرنوشت ما را براي صعود به جام جهاني 2014 برزيل مشخص مي كند.

تيم ملي ما البته حضور در پلي آف را قطعي كرده اما بايد بجنگيم تا مستقيم به جام جهاني صعود كنيم چرا كه رفتن به پلي آف چيزي شبيه به خودكشي براي فوتبال ايران است و بعيد است كه بتوانيم از راه پلي آف جواز حضور در جام جهاني را به دست آوريم. به همين دليل بايد مقابل كره جنوبي نتيجه لازم را بيگريم تا كار را به اما و اگر نكشانيم و مستقيم به تورنمنت بزرگ برزيل در سال 2014 صعود كنيم.

ديدار ايران و كره جنوبي به خودي خود حساسيت هاي بالايي دارد، اما حرف هاي "چوي" سرمربي حريف اين حساسيت را به حداكثر ممكن رسانده است، چوي در مورد ايراني ها حرف هايي به زبان آورده كه مطمئناً باعث افزايش انگيزه ملي پوشان ما خواهد شد چرا كه بازيكنان با تعصب و با غيرت ايراني مي خواهند جواب محكم و دندان شكني به چوي بدهند، بازيكنان ما به لحاظ عاطفي در شرايط خاصي قرار دارند اما كارلوس كي روش به عنوان سرمربي تيم ملي نبايد اجازه بدهد حرف هاي چوي شاگردانش را تحريك كرده و ملي پوشان ما با استرس و اضطراب و در شرايط سخت مقابل كره جنوبي به ميدان بروند بلكه اين انگيزه مضاعفي كه در بازيكنان ما به واسطه حرف هاي سرمربي كره جنوبي به وجود آمده، بايد در مسير درست قرار گرفته و به خوبي هدايت شود تا تيم ملي نتيجه بگيرد.

تيم ملي در اولسان بيش از هر چيز به آرامش و تمركز نياز دارد تا بتواند به هدفش برسد، حرف هاي چوي اگر بتواند آرامش ملي پوشان ما را بگيرد و تمركز آن ها را به هم بريزد، تبعات سنگيني براي تيم ما خواهد داشت چرا كه كره جنوبي يك تيم سرعتي است كه از فضاهاي موجود به خوبي استفاده مي كند و مي تواند با استفاده مطلوب از انتقال توپ از حالت دفاع به حمله، به تيم ما ضربه بزند، سرعت كره جنوبي در شرايط عادي هم براي ما مشكل ساز است و اگر ملي پوشان ما تمركز نداشته باشند، مزيد بر علت شده تا سطح آسيب پذيري دفاع و دروازه ما بالا رفته و نتوانيم به آنچه كه مد نظرمان است، برسيم.

مقابل كره جنوبي بايد مثل ديدار با قطر در دوحه بازي كنيم. يعني يك تيم همدل و يك پارچه كه بسيار منطقي و به دور از احساسات بازي مي كرد و با انجام يك دفاع متمركز و فشرده، فضا را از حريف گرفت و با توجه به سرعت قوچان نژاد، توانست ضربه آخر را به قطر بزند و سه امتياز را كسب كند. در اولسان هم بايد باهوش باشيم و از پرداختن به بازي احساسي پرهيز كنيم چرا كه كره جنوبي از كوچكترين غفلت ها مي تواند استفاده كند و به گل برسد، جبران گل در مقابل تيمي مثل كره جنوبي آن هم در خانه خودش بسيار سخت است پس بهتر است كار آسان تر را انتخاب كنيم يعني براي ما گل نخوردن در اولسان بسيار راحت تر از جبران گل حریف است.

نكته مهم ديگر در مقابل كره جنوبي استفاده از خلاقيت است تيم ملي امروز در پست دفاعي مشكل چنداني ندارد، چرا كه مدافعان با تجربه اي همچون سيد جلال حسيني، پژمان منتظري و اميرحسين صادقي را در اختيار دارد كه 2 بازيكن با تجربه به نام جواد نكونام و آندرانيك تيموريان مقابل آن ها به عنوان هافبك دفاعي كار مي كنند تا يك ديوار بتوني محكم مقابل حريفان ايجاد كنند. در فاز تهاجمي هم تيم ملي مي تواند قدرتمند ظاهر شود به شرطي كه مجتبي جباري هافبك خلاق تيم ما در اوج باشد و در بهترين شرايط گام به ميدان اولسان بگذارد.

حضور يك هافبك خلاق و بازي ساز مثل مجتبي جباري در چنين بازي هايي براي ما نقش برگ برنده را دارد،‌ چرا كه كره جنوبي يك تيم سرعتي با بازي تركيبي در روي زمين است و ما در مقابل يك تيم فيزيكي هستيم كه هميشه به بازي هوايي تكيه داشته ايم و در بازي با لبنان در آزادي هم از همين حربه به گل رسيديم. نكته مهم در اين ميان حضور بازيكنان سرعتي مثل خلعتبري و قوچان نژاد است كه مي توانند با سرعت خود، بازيكنان سرعتي كره جنوبي را جا گذاشته و به دروازه حريف نزديك شوند. در واقع سرعت بازيكناني مثل خلعتبري و قوچان نژاد بهترين ابزار براي مبارزه با سرعت كره جنوبي است و در اين شرايط است كه نقش مجتبي جباري بيشتر مشخص مي شود، جباري هميشه به عنوان يك پاسور خلاق و باهوش مهاجمان را در بهترين شرايط ممكن قرار مي دهد تا با كوچك ترين اشاره به توپ، دروازه حريف را باز كنند. در اولسان مجتبي اگر در اوج باشد مي تواند نقش كليدي اش را در تيم ملي و در اين بازي بزرگ و سرنوشت ساز انجام داده و دروازه كره جنوبي را با خطرات جدي مواجه كند.
 
راه ديگر گلزني به كره جنوبي هم ضربات ايستگاهي و كرنر است كه كاشته زن هاي خوبي همچون نكونام در تركيب تيم ملي حضور دارند. ضمن اينكه بازيكناني مثل نكونام، صادقي، منتظري و سيد جلال حسيني روي ضربات كرنر مي توانند از قدرت سرزني خود استفاده کنند و تيم ملي را به موفقيت برسانند.

تيم ملي مي تواند مقابل كره جنوبي نتيجه بگيرد به شرطي كه يك دفاع منطقي داشته باشيم و به ضد حملات فكر كنيم تا روي خلاقيت و سرعت بازيكناني كه داريم، نتيجه بگيريم./زر
برچسب ها: میعادگاه ، قطعی ، مستقیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار