دادستان کل آمریکا روز جمعه درباره برنامه جاسوسی جنجال برانگیز این کشور موسوم به «پریزم» اعلام کرد هدف این برنامه، جمع آوری اطلاعات خصوصی اینترنتی به صورت تصادفی و بدون نظارت نیست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگـزاری آلمان، هدف «اریک هولدر» دادستان کل آمریکا از اعلام این موضوع، کاهش نگرانی مقامات اروپایی در خصوص این برنامه بود.

 هولدر که به ایرلند سفر کرده بود پس از پایان نشست با همتایان اروپایی خود گفت: «این برنامه، هدف جمع آوری هدفمند اطلاعات خارجی را در خصوص اهداف خارجی در بیرون آمریکا و تحت نظارت دادگاه تسهیل می کند.»

وی افزود: «دولت آمریکا نمی تواند هیچ کس را هدف قرار دهد، مگر آنکه برای جمع آوری اطلاعات خارجی، یک هدف مناسب و مستند مانند جلوگیری از حوادث تروریستی، فعالیتهای متخاصمانه سایبری یا گسترش تسلیحات هسته ای وجود داشته باشد.»

دادستان کل آمریکا در ادامه گفت هولدر همچنین اتهامات مطرح شده را در این خصوص که برنامه مذکور «تحت نظارت داخلی یا خارجی نیست» تکذیب و اشاره کرد دادگاهها، کنگره آمریکا و شاخه اجرایی دولت در نظارت بر این برنامه مشارکت دارند.

اتحادیه اروپا پیشتر از آمریکا خواسته بود تا در خصوص اتهامات مطرح شده از سوی «ادوارد اسنودن» کارمند پیشین سازمان سیا درباره جمع آوری گسترده اطلاعات تماسهای تلفنی و اینترنتی در خارج از این کشور توضیح ارائه کند.

مقامات اروپایی از این موضوع نگران هستند که اطلاعات کاربران اینترنت در اروپا طی این برنامه جمع آوری شده باشد. این موضوع به صورت بالقوه می تواند ناقض قوانین مربوط به جمع آوری اطلاعات در اتحادیه اروپا باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار