طبق آمار وزارت بهداشت ایلام در بین استان های کشور بالاترین میزان بروز سالک را به خود اختصاص داده است.

دکتر شیرزادی رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بیان انسان و حیوان در گفتگو با خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران افزود: سالک یک بیماری انگلی تک سلولی است که از دو طریق یکی از انسان به انسان منتقل می شود و دیگری از حیوان به انسان منتقل می شود .باید توجه داشت که ناقل این بیماری پشه خاکی است که این پشه خاکی می تواند هنگام خونخواری از اطراف زخم سالکی آلوده به انگل در حیوانات آلوده می شود و می تواند با گزدین انسان، انسان را آلوده کند.

وی گفت: مخزن حیوانی این بیماری موش های صحرایی هستند که پشه می تواند با نشستن روی این حیوان آلوده شود و از این طریق آلودگی خود را در تماس با انسان منتقل کند.

وی با بیان اینکه برای کنترل و کاهش این بیماری اقدامات زیادی صورت گرفته است عنوان کرد: اقداماتی همچون کنترل جمعیت پرندگان جمع آوری درست زباله و معدوم کردن آنها می تواند به کنترل این بیماری کمک کند.

باید توجه داشت که استان هایی همچون خراسان شمالی خراسان رضوی خراسان جنوبی سمنان، قم، اصفهان، سیستان و بلوچستان فارس، یزد ،خوزستان، ایلام و لرستان میزان آمار بیماری سالک بالاست و این اقدامات در این استان ها شدت بیشتری دارد.

شیرزادی اظهار داشت: به مردم آموزش داده شده در مناطق پرخطر برای در امان بودن از گزیدن این بیماری از قرص های مخصوص حشره کش  و حشره کش های مخصوص استفاده کنند. سال گذشته میزان ابتلا به سالک در کل کشور 18 هزار و 805 مورد بوده که بیشترین میزان بروز در استان ایلام گزارش شده است.

وی ادامه داد: استان ها بر اساس میزان بروز از زیاد و به کم شامل ایلام اصفهان کرمان سمنان قم خراسان شمالی رضوی هستند برنامه کشوری کنترل سالک از مهار کانون های بیماری یعنی اطراف شهرهایی که میزان جوندگان زیاد است آغاز شده است متاسفانه بهترین شکل تغییر آب و هوایی است. آب و هوایی است که همین امر موجب می شود که موش ها بر اساس این تغییرات به مکان های دیگری مهاجرت کنند و آلودگی را مکان دیگری ببرند.

شیرزادی به مردم توصیه کرد: مردم باید بدانند که از کانون های آلوده دوری کنند و در هنگام مسافرت از اسپری های دور کننده حشرات برای پوست خود استفاده کنند./ع2
برچسب ها: سالک ، بیمار ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار