معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: به منظور تغییر کاربری هنر صنایع‌دستی موج‌بافی، از این بافتنی پشمی‌سنتی به عنوان روکش صندلی استفاده می‌شود که بسیار شکیل و ظریف است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران نصرت‌اله سپهر گفت: در زمان قدیم موج و جاجیم بیشتر در زندگی کوچ‌نشینی و روستایی کاربرد داشته است که از آن به عنوان رخت‌خواب پیچ، جیوان اسب، لحافی برای روزهای سرد، زیرانداز و غیره استفاده می‌کردند.

سپهر با اشاره به اینکه این هنر دست به دلیل تغییر زندگی مردم در حال فراموشی است، افزود: علاقه هنردوستان، تفکر و خلاقیت آنان و همچنین جذابیت خاص این هنر به خاطر زیبایی، عدم آلایندگی، کیفیت بالا و هزینه اندک این دست‌بافته موجب شده مجددا در بین مردم به عنوان وسیله‌ای نوین مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، برخی رانندگان توانسته‌اند با هزینه‌ای اندک روکش صندلی خودروی خود را از جنس موج و جاجیم تهیه و مورد استفاده قرار دهند.

سپهر خاطرنشان کرد: در برخی از وسایل‌نقلیه  از این دست‌بافته زیبا و سنتی به‌جای روکش پلاستیکی آلاینده استفاده شده است که علاوه بر زیبایی آلایندگی ندارد و کمک به اشتغال بومی‌محلی بوده و موجب تداوم تولیدات صنایع‌دستی سنتی استان کرمانشاه است.

سپهر افزود: برای تداوم اشتغال بومی‌محلی مردم، این حرکت بسیار شایسته بوده و ضروری است با این هنر صنعت را زنده کرده و تبلیغ مناسب و شایسته‌ای برای پویایی و به‌روز بودن صنایع‌دستی داشته باشیم تا مردم با خصوصیات و ارزش این دست‌بافته‌ها آشنایی پیدا کنند.
برچسب ها: کرمانشاه ، جاجیم ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.