وزغ ها مي توانند زمين لرزه را پيش بيني كنند

متخصصان لرزه نگاري مي گويند كه حيوانات به ويژه وزغ ها مي توانند زمين لرزه را پيش بيني كنند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ كارشناسان گروه فيزيك دريايي موسسه تحقيقات و بهره برداري ازدرياي فرانسه اعلام كردند كه تغييرات به وجود آمده در تركيب آب به دليل انتشار گاز پيش از وقوع زمين لرزه ، باعث اختلالات رفتاري وزغ ها مي شود .

اين كارشناسان گفتند كه پيش از اين در سال 2009 نيز يك گروه محققان انگليسي كه بر روي زاد و ولد وزغ ها مطالعه مي كردند متوجه اين موضوع شده بودند . اين گروه پنج روز پيش از زمين لرزه' آكيلا ' در ايتاليا كه درششم آوريل 2009 روي داد و 299 كشته به جاي گذاشت، تغييرات ناگهاني را در رفتاراين دوزيستان پيش از وقوع اين زمين لرزه مشاهده كردند.

در حال حاضر اكثر محققان اروپايي و آمريكايي فرضيه توانايي حيوانات در پيش بيني زمين لرزه را رد مي كنند و تنها تعداد كمي از آن ها نسبت به اين پژوهش ها علاقه نشان مي دهند.

در پايان دهه 60 ميلادي در چين، ده ها هزار روستايي براي مشاهده رفتار حيوانات حساس به امواج زمين انتخاب شدند. برخي گزارش هاي رسيده از اين مشاهدات نشان داد كه موش ها و مارهاي اين منطقه، رفتارهاي عجيبي را پيش از وقوع زلزله از خود نشان مي دهند، سگ ها وحشيانه زوزه مي كشند وچارپايان خود را به در و ديواراصطبل مي كوبند.

پيش از زلزله ماه فوريه سال 1975 درشمال شرق چين، ناظران گزارش دادند كه صدها مار خواب زمستاني خود را قطع كردند و از سوراخ خارج شدند و در نهايت بر اثر سرما تلف شدند.

وي افزود : اين مشاهدات بايد مورد بررسي هاي علمي دقيق قرار گيرد تا صحت شان تاييد شود.

در حال حاضر با استفاده از داده هاي زمين لرزه يا تغيير ميدان هاي الكترومغناطيسي زمين، نمي توان زمين لرزه ها را پيش بيني كرد.

زمين لرزه هاي بين سال هاي 2004 تا 2011 در هائيتي، ژاپن، اندونزي و پاكستان نزديك به 700 هزار كشته داشت.
منبع: ايرنا
برچسب ها: وزغ ، زمین لرزه ، پیش بینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار