کارشناس ناظر حفظ نباتات شهرستان يزد اعلام كرد: کنترل مکانیکی آفت کرم گلوگاه انار با دستگاه پرچم‌ زدا امسال با مشارکت كشاورزان در سطح ۴۰ هکتار در باغات انار این شهرستان اجرا شد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، محمد‌جعفر بزرگی‌زاده" با اشاره به این که کرم گلوگاه مهم‌ترین آفت میوه انار است، گفت: این آفت هرساله خسارت فراوانی به باغات انار شهرستان یزد وارد می‌آورد.


وي ادامه داد: با اجرای این روش می‌توان علاوه بر کاهش مصرف سموم به محصولی سالم و ارگانیک دست پیدا کرد.

وی با بيان اين كه میزان خسارت کرم گلوگاه انار تابعی از سال، رقم و شرایط به‌ زراعی باغ در هر منطقه است، افزود: به طور متوسط درصد خسارت کرم گلوگاه انار در کل کشور و در سال‌های مختلف حدود 25 تا 30 درصد محصول برآورد می‌شود.

بزرگی‌زاده همچنين با اشاره به اين كه کرم گلوگاه انار زمستان را به صورت لاروهای سنین مختلف در داخل انار، انجیر و احتمالاً میزبان‌های آلوده دیگر می‌گذراند، گفت: پروانه‌های زمستانه معمولاً تخم‌های خود را روی میله و بساک پرچم‌ها و به ندرت روی سطح داخلی کاسبرگ می‌گذارند، دم میوه و شکاف‌های ناشی از ترکیدگی میوه نیز از جمله محل‌های تخم‌گذاری این شب‌پره است.

وی اظهار كرد: لاروهای سن یک پس از تفریخ، از سطح داخلی کاسبرگ تغذیه می‌کنند و از اواخر سن دوم یا اوایل سن سوم لاروی با ایجاد سوراخ در محوطه داخلی تاج به داخل میوه انار راه یافته و علاوه بر ورود، عوامل متعددی از گروه قارچ‌ها، باکتری‌ها و مخمرها را به درون میوه انار انتقال می‌دهند.

کارشناس ناظر حفظ نباتات جهادكشاورزي شهرستان يزد در پايان نيز جمع‌آوری و دفن میوه‌های آلوده انار روی درخت و کف باغ در طول فصل، حذف پرچم گل‌ها و میوه‌های انار با دستگاه پرچم‌زدای دستی، استفاده از کائولین فرآوری شده برای کاهش خسارت آفتاب سوختگی،  رهاسازی زنبور تریکوگراما و بهره‌گيري از ترکیبات آفت‌کش گیاهی تند اکسیر و یا پالیزین برای کنترل آفات مکنده را از مهترين روش‌هاي مبارزه با عوامل خسارت‌زای کرم گلوگاه انار به باغداران توصيه كرد./ج1

برچسب ها: گلوگاه ، تغذیه ، جهاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.