به گزارش
گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان نظام صنفي رايانهاي استان تهران، براساس اين طرح، شرکتهاي عرضه خدمات ميزباني وب، تنها يک ماه فرصت دارند براي عضويت در سازمان نظام صنفي رايانهاي اقدام کنند.
رئيس کميسيون فضاي مجازي سازمان نظام صنفي رايانهاي استان تهران با اعلام اين خبر در نشست خبري گفت:« دراین طرح که با هدف نظم بخشی و رعايت قانون نظام صنفي رايانهاي اجرا ميشود، با شرکتهایی که استانداردهاي ميزباني وب را رعایت نمیکنند و حائز شرايط قانوني براي ارائه خدمات لازم در اين فضا نيستند، برخورد قانوني خواهد شد.»
مهرداد سيجاني با اشاره به اينکه شرکتهاي ميزباني وب براي استاندارد کردن فعاليت خود و اخذ مجوز از سازمان تنها يک ماه فرصت دارند، ادامه داد:«در همين رابطه کمیسیون فضای مجازی مطابق اصول اين طرح که در سازمان نظام صنفي رايانهاي به تصويب رسيده، معیارها و استانداردهای حداقلی را مطرح میکند و خدمات مشاورهای را برای دستیابی به این استانداردها ارائه خواهد کرد.»
او درخصوص نحوه برخورد با متخلفان ميزباني وب گفت:« اين مواجه قانوني ابتدا از طريق فيلتر شدن سايت و سپس با مسدودسازي سرويس دهنده متخلف صورت ميگيرد.»
سيجاني هدف اصلي از اجراي طرح ساماندهي فعاليت درحوزه ميزباني وب را رعايت حقوق فعالان قانوني و مصرفکنندگان اين حوزه خواند و افزود:« با اجرای این طرح نه تنها حقوق مصرفکننده و اعتماد و سرمایه اجتماعي تامين خواهد شد، بلکه شرایطی فراهم ميشود که فعالان مجازی بتوانند به صورت قانوني فعالیت خود را توسعه بخشند.»
در ادامه اين نشست خبري که با حضور خبرنگاران در محل دبيرخانه سازمان نظام صنفي رايانهاي استان تهران برگزار شد، پيمان نورايي، رئيس کارگروه زيرساخت کميسيون فضاي مجازي از اجراي طرح نماد اطمينان براي شرکتهاي ميزباني وب خبر داد.
نورايي با اشاره به اينکه طرح نشان اطمینان خدمات میزبانی وب در واقع درجه بندی کیفی این نوع شرکتها است، گفت:« براساس آنچه که در اين طرح آمده، کیفیت کاري شرکتها از یک تا پنج ستاره مشخص شده و حداقل کیفیت با یک ستاره نمایش داده میشود.»
وي در رابطه با معیارهای حداقلی کیفیت افزود: «دارا بودن پورتال پشتیبانی، سیستم ثبت تیکت و امکان رسیدگی به شکایات به صورت 24 ساعته و ثبت سفارش و حضور آنلاین بدون درنگ، از سایر استانداردهای قابل بررسی در اين طرح است.»
نورایی ادامه داد: «حداقلهای کیفی برای این طرح شامل درج اطلاعات کافی،نام و نشانی و تلفن ثابت شرکت و ساعات کار مشخص (حداقل 40 ساعت) برای شرکتها ، درج مشخصات سرویسهای ارائه دهنده و امکان پاسخگویی حضور مشترکان توسط کارشناس فروش و پشتیبانی است.»
رییس کارگروه زیرساخت با بيان اينکه معیارهاي فوق ویژگیهای حداقلی است، ادامه داد:« در حال حاضر مشغول جذب ممیزان معتبر برای اجرای این طرح و فرهنگ سازی در این حوزه هستیم.»
کميسيون فضاي مجازي که پيش از اين با عنوان کمیسیون نشر الکترونیک و رسانههای دیجیتال شناخته ميشد با حضور 12 نفر از کارشناسان و مدیران حوزه رسانههای دیجیتال و فضای مجازی با هدف بررسی مسائل و مشکلات فضای مجازی، کمک به بهبود کسب و کار و تعامل بخش دولتی به عنوان نماینده بخش خصوصی در این حوزه تشکیل شده است.
همچنين درحال حاضر چهارکارگروه تخصصي اين کميسيون شامل کارگروههاي زيرساخت، وب، آموزش الکترونیکی، و وبسايتها به عنوان بازوان تخصصي کميسيون فضاي مجازي، طرحهاي مختلف اين حوزه را پيگيري ميکنند.