رئیس موسسه کتابشناسی شیعه گفت: یکی از مشکلات کنونی در حوزه پژوهش دینی صفرپژوهی است بدین معنا که تحقیقات مبتنی بر پژوهش‌های گذشته نبوده و همواره تحقیقات از ابتدا شروع می‌شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام رضا مختاری در همایش نقش علمای تخت فولاد در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگی در این قبرستان مدفون هستند اظهار کرد: شهدا و صلحای زیادی هم در همین مکان به خاک سپرده شده‌اند.

وی افزود: آیت‌الله بروجردی بخش عمده‌ای از تحصیلات خود را در اصفهان گذراند و پس از آن به حوزه علمیه نجف رفت؛ این مرجع تقلید خود گفته بود مبانی علمی من پس از تحصیل در اصفهان و ورود به نجف تغییر نکرد و این امر گویای رشد و پیشرفت حوزه علمیه اصفهان نسبت به حوزه نجف است.

رئیس موسسه کتابشناسی شیعه با بیان اینکه شخصیت‌های جامع‌الاطرافی همچون جلال‌الدین همایی نیز در همین حوزه مشغول به تحصیل بوده‌اند گفت: امروز در حوزه‌های ما به بحث تصحیح توجه کافی صورت نمی‌گیرد و حتی در گذشته نه چندان دور آن را کاری علمی نمی‌دانستند در حالیکه این کار دارای دشواری‌های فراوانی است و امروز به ندرت می‌توان کسی را یافت که توان انجام آن را داشته باشد.

وی با تاکید بر استفاده صحیح از آثار علمی شخصیت‌ها و دانشمندان گذشته در حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی خاطرنشان کرد: باید شیوه علمای قدیم را در زمینه تحصیل و راز پیشرفت سریع آنها را به درستی تبیین و اجرایی کنیم.

مختاری با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام علیه مسلمانان فعالیت شدیدی دارند گفت: باید از گذشتگان درس بیاموزیم و اختلاف در مسلک و روش را دستمایه اختلافات جدی قرار ندهیم زیرا راه‌حل‌های فقهی برای بسیاری از مسائل وجود دارد./س

برچسب ها: قم ، صفرپژوهی ، تحقیق ، دین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.