گرچه هنوز فراوانی چاقی در سنین خردسالی زیاد نیست اما اختلالات چربی خون قابل توجه و رو به افزایش است زیرا اصول تغذیه سالم رعایت نمی شود .

دکتر ناهید عزالدین زنجانی متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: عادات غذایی از دوران کودکی شکل می گیرد و سلیقه های غذایی در همین سنین پایه گذاری می شود  بنابراین عادت به تغذیه سالم را باید از دوران کودکی شروع کرد . 


وی گفت: تغذیه مناسب دوران کودکی می تواند به پیشگیری از بسیاری بیماری های سنین بزرگسالی مانند دیابت، چاقی، بیماری های قلبی عروقی، بالا بودن کلسترول خون، پر فشاری خون و پوکی استخوان و آلرژی های غذایی كمك كند و در این میان نقش تغذیه کودک با شیرمادر در پیشگیری از بیماری های فوق بسیار چشمگیر است . 


زنجانی تصریح کرد: بررسی های انجام شده در کشور نشان داده گرچه هنوز فراوانی چاقی در سنین خردسالی زیاد نیست اما اختلالات چربی خون قابل توجه و رو به افزایش است زیرا اصول تغذیه سالم رعایت نمی شود .


این متخصص کودکان اظهار کرد: برخلاف دو سال اول زندگی که حدود 50 درصد انرژی دریافتی شیرخوار از چربی تامین می شود بعد از دو سالگی باید 30 درصد انرژی دریافتی کودکان از چربی باشد و مهمتر این که نوع روغن مصرفی باید مناسب باشد . 


پژوهش های متعدد نشان داده که رسوب چربی در سرخرگ ها به ویژه آئورت و شریان های کرونر از اوایل عمر شروع می شود و در جوامعی که سطح کلسترول خون در کودکی بالاتر از حد طبیعی بوده فراوانی ابتلاء به بیماری های قلبی  عروقی هم در سنین بزرگسالی بیشتر بوده است . بنابراین به کیفیت مناسب چربی دریافتی باید توجه نمود که بهترین آن ها چربی های غیر اشباع است .
برچسب ها: چربی ، خون ، خردسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار