ولايتي:"لاریجانی" در مذاکرات با سولانا به جای خوبی رسید

درست همزمان با مذاکره لاریجانی با سولانا یکی از مقامات بلند پایه اجرایی ما سخنرانی کرد و گفت ما مذاکره هسته‌ای نمی‌کنیم و بعد تلکسی که از داخل ایران مخابره شده بود در مذاکره بعدی به لاریجانی نشان داد و گفت: ببینید مقامات گفته‌اند که مذاکره نمی‌کنیم و یک کارشکنی در کار دکتر لاریجانی ایجاد شد و مشابه آن را در سیاست خارجی داشتيم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران ؛در ادامه برنامه علي اکبر ولایتی در نقد سخنان رضايي از وي پرسيد؟ سیاست شما در رابطه با حل مساله هسته‌ای چیست؟
 
علی اکبر ولایتی کاندیدای دیگری بود که در پاسخ به اظهارات قالیباف گفت:در حوزه سیاست خارجی دکتر قالیباف مطالبی را بیان کردند که نقاط دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه شود.
 
وی ادامه داد:مهمترین مطلب تربیت نیروی کارآمد است که نیاز به تخصص دارد ،بنده که در وزارت امور خارجه بودم.دانشکده وزارت امور خارجه را تأسیس کردم که از آن زمان تاکنون حدود 800 نفر کارشناس در امور بین الملل حداقل با آگاهی به دو زبان زنده دنیا تربیت شده اند.
 
ولایتی تصریح کرد: آن روز که بنده به وزارت امور خارجه رفتم ما حدود 9 سفیر داشتیم؛ روزی که بنده از وزارت خارجه آمدم تعداد نمایندگی ها سفرا کارداران به 136 نفر رسید وبه تدریج این دانشکده بعد از رفتن بنده، به حالت نیمه تعطیل درآمد و این رسالت را برای خود قائل نبود.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:به اینجا رسید که برای جذب نیرو در وزارت امور خارجه امتحان ورودی گذاشته اند ،از افرادی که در جاهای مختلف لیسانس علوم سیاسی و یا رشته های مربوطه داشتند؛ وارد وزارت امور خارجه می شود درحالی که در آن زمان که دانشکده را تأسیس کردیم از همان ابتدا ورود افراد با گزینش بود و سپس آنان دوره های کارآموزی را می دیدند که این مسئله موجب شد پس از مدتی ما توانستیم دیپلماسی جمهوری اسلامی را که از صفر شروع شده بود و نمی توانستیم با دیپلماسی شاه دیپلماسی جمهوری اسلامی را بنا کرد.بنابراین از معدود وزارتخانه هایی که بعد از انقلاب از صفر شروع کرد وزارت امور خارجه بود.
 
ولایتی تأکید کرد: عرض بنده این است که آن مطالبی که شما فرمودید اگر با اینکه تکمیل کنید آیا عزمتان براین است که دوباره کارشناسانی را تربیت کنید که آنان عوامل کار شما در صحنه بین المللی بشوند.
 

ولايتي: طی سی و اندی سال گذشته، هيچ گاه نبوده که با مشکلی در عرصه منطقه‌اي و بین‌المللي مواجه نباشیم

 
در ادامه ولایتی گفت: عرضم این است طی سی و اندی سال گذشته، هيچ گاه نبوده که با مشکلی در عرصه منطقه‌اي و بین‌المللي مواجه نباشیم، در طول جنگ 8 ساله بیش از 40 کشور از عراق حمایت می‌کردند و همسايه شرقي ما افغانستان تحت اشغال روس‌ها بود و در غرب، عراق با حمايت 40 کشور به ما حمله کرده بود که در این شرایط دیپلماسی ما شکل گرفت و ما توانستيم ضمن کمک به افغانستان برای شکست شوروی، در عين حال دیپلماسی جنگ و مذاکره را راه انداختیم که سخت‌تر از وضعیت امروز بود لذا مقاومت توام با تدبیرباشد یعنی در برابر زیاده خواهی آن‌ها بایستیم و چاره جویی تدبیر کنیم.
 

ولايتي: لاریجانی در مذاکرات با سولانا به جای خوبی رسید

 
در ادامه بحث "علي اکبر ولایتی" عنوان کرد: بنده می‌خواستم صحبت‌های رضايي را تائید کنم لذا لاریجانی در مذاکرات با سولانا به جای خوبی رسید و همین تعداد سانتریفیوژی که توافق کردند درست است، آن اتفاقی که افتاد این بود که درست همزمان با مذاکره لاریجانی با سولانا یکی از مقامات بلند پایه اجرایی ما در نماز جمعه سخنرانی کرد و گفت ما مذاکره هسته‌ای نمی‌کنیم و بعد تلکسی که  از  داخل ایران مخابره شده بود در مذاکره بعدی به لاریجانی نشان داد و گفت: ببینید مقامات گفته‌اند که مذاکره نمی‌کنیم و یک کارشکنی در کار دکتر لاریجانی ایجاد شد و مشابه آن را در سیاست خارجی داشتم.
 

ولايتي: هرچه ما مي‌گوييم دکتر مي‌فرمايند اين که شما مي گوييد درست نيست و آنچه من مي‌گويم درست است

ولایتی به جليلي پاسخ داد: هرچه ما مي‌گوييم دکتر مي‌فرمايند اين که شما مي گوييد درست نيست و آنچه من مي‌گويم درست است اما بنده اطلاع دقيق دارم که حرفي که عنوان کردم درست است و مشابه اين را هم براي من اتفاق افتاد.

جلیلی اظهار داشت: موضوعي را که شما ( ولايتي) گفتيد را هم اطلاع دقيق دارم که صحيح آن را هم بيان مي کنم.

ولايتي گفت: مردم نيز قضاوت خواهند کرد.
 
عیب درویش و توانگران به کم و بیش بد است
 
"علي اکبر ولایتی" در پاسخ به اظهارات عارف گفت: عیب درویش و توانگران به کم و بیش بد است/کار بد مصلحت آن است که مطلق نمایی؛
 آیا ایرادی که شما به اصولگرایان می‌گیرید در دولت اصلاح‌طلبان نسبت به اصولگرایان انجام ندادید؟ کسی را از اصولگرایان در سمت‌های بالا باقی گذاشتید و همه را برداشتید. هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان بخشی از ملت هستند و همه نظام و ولایت فقیه را قبول دارند اما نباید انحصارطلبی کرد اگر احیانا یک اصولگرایی در سمت ریاست جمهوری قرار می‌گیرد از افراد توانمند، کارآمد، متدین و پایبند به نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه استفاده کند و اینگونه جامعه را تقسیم نکنیم.  
 
وی افزود: شما هم بپذیرید در دولت اصلاح‌طلبان آنها هم همین کاری را کردند که بعدا اصولگرایان جواب‌شان را دادند و الا در دولت‌های قبلی از این خبرها نبود. 
 
ولایتي: حل مسئله هسته ای سخت تر از اجرایی کردن قرارداد 598 نیست

"علي اکبر ولایتی" به قید قرعه پشت تریبون رفت و گفت: به پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) درود می فرستم و این عید بزرگ و انسان ساز را به همه هموطنان و ایرانیان داخل و خارج از کشور و مسلمانان و آزادی خواهان جهان تبریک می گویم، آرزو می کنم بتوانیم با درک عمیق و دقیق پیام آسمانی پیامبر عزیز برای گسترش عبودیت، معنویت، اخلاقیت و اخلاق در جامعه تلاش کنیم.

وی در ادامه افزود: این عید را به همه مسلمانان جهان و ملت ایران،بانوان، ایثارگران، بسیجیان، نخبگان، دانشگاهیان و جوانان به خصوص رأی اولی ها که آینده سازان این کشور هستند،همکاران خودم در جامعه شریف پزشکی، پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، کشاورزان، کارگران و همه اصناف و بازاریان عرض تبریک دارم.
 
این نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود:گاهی ممکن است برداشت نادرستی از مقام ریاست جمهوری وجود داشته باشد و او را تا حد یک مدیر اجرایی اما عالی رتبه تغییر دهیم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: این برداشت درسایه‌ای که دو اتفاق همزمان پدید آمده یک مشکلات اقتصادی حاد جامعه و دوم تصویری که دولت کنونی از خود بجای گذاشته است. روش مدیریتی و شخصیت رئیس جمهور باید به نحوی باشد که در چنین جایگاهی توان اجماع سازی داشته باشد، زیرا حوزه سیاست حوزه اغنا و تدبیر است نه سلسله مراتب و تحکیم.
 
ولایتی در ادامه به علت حضور خود در رقابت های انتخاباتی اشاره کرد و گفت:علت اینکه بنده وارد رقابت های انتخاباتی شدم از این زاویه است که معتقدم حتی حل مشکلات اقتصادی در گروه اصلاح نگاه و اولویت هاست.

وی با بیان اینکه "اجازه می خواهم تا توضیح دهم "تصریح کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی ریشه در تحریم ها دارد، خیلی از مردم مطابق نظرسجی ها اصلی ترین اولویت را مسائل خارجی و حل تحریم ها می دانند؛ لذا باید افرادی متصدی امور شوند که تجربه این کار را داشته باشند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:تجربه من در مصوبه 598 و اجرایی کردن آن و قرارداد 1975 است، به لطف الهی و رهبری های داهیانه امام( ره )و در حال حاضر مقام معظم رهبری،رشادت های رزمندگان، پایمردی خانواده های ایثارگران به ویژه آزادگان و زحمات حمکاران من در دستگاه دیپلماسی کشور،اجرایی شدن این قرار داد در دولتی رخ داد که اولا تمام حقوق ملت ایران حفظ شد و برای اولین بار در تاریخ 20 ساله اخیر، حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست طرف مقابل نیافتاد.


ولایتی با تأکید براینکه بنده این را نماد مقاومت مدبرانه می دانیم اظهار داشت:لذا معتقدیم همین مدل در موضوع هسته ای جواب می دهد اصرار بر حق غنی سازی و هدایت هوشمندانه به نحوی که با کشورهای دیگر قهر نباشیم، زیرا وظیفه دستگاه دیپلماسی کاهش هزینه است و نه صدور بیانیه و اعلام مواضع. این را با اطمینان به ملت عزیز می گویم که حل مسئله هسته ای سخت تر از اجرایی کردن قرارداد 598 نیست و خیالشان جمع باشد.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات اقتصادی نیز در ریشه در سوء تدبیرها و ناکارآمدی ها دارد گفت:این سوء تدبیرها و ناکارآمدی ها از کجا می آید؟ از اینکه خودمان را عقل کل می پنداریم، ازاینکه متخصصان را نادیده بگیریم و مدیران باتجربه را صرفا به خاطر اینکه با ما اختلاف نظر دارند خانه نشین کنیم،از اینکه با قوای دیگر درگیر باشیم و به جای چاره اندیشی برای حل مشکلات مردم و هم افزایی، انرژی های همدیگر را خنثی کنیم.

ولایتی ادامه داد: لذا اگر فردی در رأی قوه مجریه قرار گیرد که نوعی مقبولیت بین جناح های درون نظام و مدیران باتجربه و متخصصان داشته باشد قطعا مشکلات با سرعت حل می شود؛زیرا او کارامدی را می تواند افزایش دهد و این غلط است که کارآمدی را صرفا به حوزه های عمرانی تنزل دهیم؛حالا به این اضافه کنید وضعیت اخلاق سیاسی امروزرا، اگر فردی باشد که گفتار و رفتار و گذشته او زمینه ساز تزریق آرامش به جامعه باشد. مردم در سایه او احساس آرامش کنند و بدانند که قرار نیست هر روز شاهد دعوا باشند؛لذا گرایش دولت بنده اخلاق گرایی، عقلانیت و ثبات سیاست و مدیریت است.

وی اظهار داشت:چنین دولتی درسطح داخلی باید اصول قانون اساسی را در زمینه آزادی مقید باشد و فقط شعار ندهد،اگر این رخ بدهد و مدیران خانه نشین نباشند و به کار گرفته شود؛انسجام ملی تقویت می شود و بازسازی اعتماد صورت می گیرد سرمایه اجتماعی شکل می گیرد و  امنیت ملی خود به خود تقویت می گردد، برای نشاط و همدلی باید زمینه حضور همه را فراهم کرد فقط شعار نداد، رسانه ها را آزاد گذاشت.
ولايتي: روابط دیپلماسی این نیست که انسان برود و در مقابل کشورهای دیگر خطابه بخواند و مطلبی را بیان کند
 
"ولایتی" در ادامه  در پاسخ به اظهارات و انتقادات دیگر نامزدها تصریح کرد: معلوم است جناب آقای قالیباف و نماینده وی آقای اسماعیلی از تاریخ اطلاع ندارند چرا که بنده هیچگاه نگفتم که با با آقای میتران قهوه خورده‌ام و آن ملاقاتی که میان من و میتران شد بعد از زمان جنگ  و قعطنامه بوده و ما هیچ رابطه‌ای با وی نداشته‌ایم و بعد با فرانسه رابطه برقرار کردیم و آن سخنی که بنده نقد کردم که میتران آمدنش را به تهران منوط کرد به اینکه ما یک تاریخی برای دیدار با وی تعیین کنیم مورد قبول است و در اکتبر همان سال که قرار شد که میتران به ایران بیاید اما توسط برخی از افراد تخریب در سیاست خارجی شد و میتران به ایران نیامد.
 
وی در واکنش به اظهارات جلیلی افزود: روابط دیپلماسی این نیست که انسان برود و در مقابل کشورهای دیگر خطابه بخواند و مطلبی را بیان کند که در مصاحبه مطبوعاتی می‌گوید، دیپلماسی سیاسی این نیست که ما یک طرف بنشینیم و یک حرف مشخصی بزنیم بدون آنکه اقدامات دیگری خارج از اینها داشته باشیم، بنابراین از شما می‌خواهم  که حرفی که مال 20 سال پیش است.  
 
ولایتی گفت:‌ در حال حاضر وضعیت دنیا فرق کرده و ناچارم موضوعی را مطرح کنم. زمانی بعد از اینکه به قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص مسئله هسته‌ای ایران نرسیده بودیم، آقای سارکوزی مستقیما برای مذاکره از من دعوت کرد و یکساعت ملاقات کردیم. بنده با آقای رئیس جمهور صحبت کردم و وی گفت اگر سارکوزی دعوت کرده به این ملاقات برو، من به فرانسه رفتم و در دیداری که با سارکوزی داشتم ما با سارکوزی درباره عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم تا غنی سازی تعلیق نشود و همچنین سارکوزی پیشنهاد داد با آقای لویت که نفر دوم ایشان بود مذاکره کنیم و ظرف مدت یک هفته آقای لویت در راس یک هیات سیاسی و هسته‌ای به ایران بیاید،‌این در حالی است که بعد از دو هفته آقای سارکوزی گفت من به ایران می‌آیم و دست دولت و رهبر شما را می فشارم.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نکته مهم این است که در آن زمان با تاکید رئیس جمهور به فرانسه رفتم، قائم مقام وزارت خارجه کاردار فرانسه را خواست و به نوعی به او گفت کسی که به پاریس آمده نماینده ما نیست و شما باید فلان آقا را قبول می‌کردید، یعنی ما قرار گذاشته بودیم که نفر دوم فرانسه به کشور بیاید و قرارهای اولیه این بود که آنها پذیرفته بودند که سانتریفیوژها کار بکنند ولی مثلا عدد آن کمتر شود و به جایی برسیم تا از بن‌بست بیرون رویم و هم غنی‌سازی را داشته باشیم و هم اینکه سانتریفیوژهای ما فعال باشند و در عین حال مشکلات بین‌المللی پیدا نکنیم.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در اینجا دولت جواب نداده و موقعی که چنین حرفی را به کاردار فرانسه در تهران زدند، وزارت خارجه فرانسه گفت اگر این خبر زودتر به فرانسه رسیده بود ملاقات تو و آقای سارکوزی لغو شده بود و من باید عرض کنم که می‌شد از آن امکانات استفاده کرد و این تحمیل‌ها را از سوی شورای امنیت در کشور نداشت و وضعیت کشور را به این تحریم‌ها نرساند.  
 
ولایتی گفت:‌ در رابطه با روسیه نیز چنین اتفاقی افتاد و آقای پریماکف به ایران آمد و به من گفت که اگر تو به من قول دهی که پوتین به ایران بیاید و دست خالی برنمی‌گردد ما آقای پوتین را خواهیم آورد و من این قول را دادم و پوتین آمد و کارهای اولیه‌ای صورت گرفت اما دوباره در کارش اشکال پیش آمد و باید تاکید کنم که دیپلماسی هسته‌ای به این صورت نیست.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ در آلماتی 2 آنها پیشنهاداتی کردند که می‌شد ما مقداری جلو برویم و آن پیشنهادها را آقای جلیلی نپذیرفت. طرف غربی گفتند که شما اگر غنی سازی 20 درصد را تعلیق و فردو را کند کنید ما  3 تحریم را برمی‌داریم. در پاسخ به آنها گفتند این کارها را می‌کنیم شما کل تحریم‌ها را بردارد و این مسائل به شهادت معاون وزارت امور خارجه است؛ حرف من این است که باید قدم به قدم پیش رفت و کاری که کردند نشان داد، نمیخواهند کار پیش برود.
 
 
ولايتي: بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست
 
ولایتی نیز در پاسخ به اظهارات جلیلی گفت: بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست، و آنچه مردم می‌بینند این است که شما چند سال است مسئول هسته ای کشور شده اید یک قدم پیش نرفته‌اید  و هر روز تحریم‌ها بیشتر شده و فشار آن بر مردم افزایش یافته است وهنر دیپلمات این است که حق هسته‌ای حفظ و تحریم‌ها را کاهش دهیم و نگذارد کار رزمندگان هدر برود. 


ولايتي: اختیارات رئیس جمهور در قانون بسیار وسیع است

 
"علي اکبر ولایتی" در پاسخ به این سوال که آیا اختیارات ریاست جمهوری در قانون اساسی با شعارهای انتخاباتی و وعده‌هایی که دادید تناسب دارد؟ گفت:‌ چند بار توسط برخی از روسای قبلی این بحث مطرح شده که این اختیارات کافی نیست که این حرف درست نیست و اختیارات ریاست جمهوری مطرح در قانون اساسی کافی است و در چارچوب این اختیارات می‌توان قوه مجریه را اداره و مدیریت کرد.  
 
وی افزود:‌ اگر کسی ادعا می‌کند که این اختیارات کافی نیست به دلیل این است که به دنبال بهانه و مستمسکی است برای عدم فعالیت و یا بدکار کردن‌شان.
 
ولایتی گفت: اختیارات رئیس جمهور در قانون بسیار وسیع است و با توجه به قانون اساسی قبلی و اصلاحیه قانون جدید این اختیارات ترکیبی از رئیس‌جمهوری و نخست وزیری سابق است.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  اظهار داشت: بیش از 90 درصد اختیارات کشور و فعالیت‌هایی که باید در آن صورت گیرد در اختیار دولت است و پول و امکانات برای اجرا نیز در اختیار دارند و حتی در زمان احساس کمبود نیز می‌توانند طی لایحه‌ای در مجلس درخواست تصویب قانون کنند.
 
وی ادامه داد: اگر بنای ما برای تعامل بین قوا باشد ما باید از همین ابتدا و در انتخاب وزرا نیز با مجلس به طور کامل هماهنگ باشیم و تمام وعده‌هایی که دادم منطبق با اختیارات ریاست جمهوری در قانون اساسی است.
 
"علي اکبر ولایتی" در پایان این مناظره گفت: برای اینکه موضوع فعالیت‌های سیاسی در جنگ تحمیلی نادیده گرفته نشود و دوستان ما که در این زمینه زحمت کشیدند، اجرشان ضایع نشود نکاتی را عرض می‌کنم.  
 
وی افزود: اولا بنده وزیر امور خارجه در دوران دفاع مقدس بودم و هر زمان که کابینه به مجلس معرفی می‌شد (آقای روحانی شاهد هستند) حضرت امام (ره) از طریق مرحوم حاج سید احمد خمینی پیغام می‌دادند فلانی باید وزیر خارجه بماند، نکته سوم اینکه بنده تنها کار سیاسی نکردم، بنده زمینه خرید تسلیحات را از کشورهای دیگر با فعالیت‌های سیاسی فراهم می‌کردم که نمونه آن چین است.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنده سال 61 به چین رفتم و با وزیر خارجه این کشور صحبت کردم گفتم شما همه نوع سلاح به عراق می‌دهید و باید به ما هم بفروشید.  
 
وی گفت: ما تسلیحات نمی‌فروشیم اما یک شرکتی در هنگ‌کنگ است که ما شما را به این شرکت حواله می‌دهیم و آنجا کمک می‌کنیم که کار شما انجام شود و با چین تا آنجا پیش رفتیم که در این اواخر حتی آلفا جت و موشک کرم ابریشم خریدیم و حتی قرارداد هسته‌ای امضا کردیم (چون چینی ها خودشان در رسانه اعلام کردند بنده قضیه تسلیحات را عرض می‌کنم).
 
"علي اکبر ولایتی"  در پايان اظهار داشت: برای اینکه در رابطه با جنگ تحمیلی بیشتر بدانید به دوستان توصیه می‌کنم کتاب تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی را که تالیف بنده است و کتاب مرجع دانشگاه‌ها است و بارها تجدید چاپ شده را بخوانند تا بدانند در آنجا چه فعالیت‌هایی شده است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نکته دیگر درباره قطعنامه 598 است اما در این قطعنامه صحبت از پرداخت غرامت نشده بلکه بند 6 قطعنامه، تعیین متجاوز است و به کشورهای دیگر توصیه شده که می‌توانند داوطلبانه برای سازندگی کشورها به دو طرف کمک کنند.
 
وی افزود: این موضوع اختلاف نظر بین بنده و آقای حداد است چرا که ایشان ورودی به کارهای دیپلماسی ندارند و لذا سختی این کار را متوجه نمی‌شوند.
 
حداد عادل در پاسخ به اظهارات ولایتی گفت: سختی نیست.  
 
ولایتی ادامه داد: چون شما نمی‌دانید عرض می‌کنم.  
 
حداد عادل گفت: چندان هم بی‌اطلاع نیستم.  
 
 
انتهاي پيام/
 


برچسب ها: نقد ، سخن ، ولایتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار