وابستگي بودجه به درآمدهاي پايدار يکي از شاخص هاي ثبات اقتصادي هر کشور است به طوريکه در حال حاضر بيش از 80 درصد درآمد ارزي کشور از محل درآمدهاي نفتي و گازي است.

محمد حسين فاتحي کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب که کاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي نيازمند به يک برنامه بلندمدت اقتصادي است گفت: اين عدم وابستگي به معني عدم توجه يا به عبارت ديگر ناديده گرفتن درامدهاي نفتي نيست.

وي تصريح کرد: به عنوان مثال طرحي از سوي يکي از نمايندگان مجلس در چند سال گذشته مطرح شد مبني بر اينکه از درآمدهاي نفتي براي امور عمراني صرف شده و ساير امور جاري را از طريق ماليات ها پوشش دهيم و حتي بتوانيم از اين منابع عظيم نفتي به عنوان يک پارامتر سياسي و اقتصادي در مناسبات بين المللي استفاده کنيم.

اين استاد دانشگاه اظهار کرد: عدم وابستگي نبايد به معني کاهش درآمدهاي نفتي تلقي شود چرا که بسياري از منابع طبيعي کشور مانند ذخاير نفتي و گازي با کشورهاي همسايه مشترک بوده و اين موضوع باعث از دست دادن بازارهاي بين المللي مي شود.

فاتحي خاطرنشان کرد: واگذاري شرکت هاي دولتي به شرکت هاي خصوصي از يک طرف هزينه هاي دولت را کاهش و باعث درامدزايي شده و از طرفي اهدافي را که در اصل 44 دنبال مي شود را از طريق گسترش بخش خصوصي براي توسعه پايدارتر محقق مي کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: وابستگی ، درآمد ، نفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار