هشتمین اپیزود از مجموعه «نمایش‌های ایرانی» كه صادق‌عاشور پور گردآوری كرده بزودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سوره مهر، عاشور پور كه هفت مجلد از كتاب نمایش‌های ایرانی را توسط سوره مهر به زیور طبع آراسته، دربارة جلد هشتم این مجموعه گفت: جلد هشتم درباره نمایش‌های ایرانی از دورة احمدشاه تا انقراض سلسلة قاجار است، جلد نهم از 1299 از روی كار آمدن رضاخان تا 1330 و تبعید آن به جزیرة موریس است. همچنین جلد دهم از 1320 تا انقلاب اسلامی در بهمن 1357 است، جلد یازدهم و دوازدهم به تئاتر در بعد از انقلاب اختصاص دارد و جلد سیزدهم نمایه است كه در واقع فهرست‌ تمام مجلدها در این جلد آخر گنجانده شده است.
وی ادامه داد:تقریباً سی و چهارساله بودم كه كار را شروع و تا الان هم كه نزدیك پنجاه و هشت سالم است مشغول تدوین و پژوهش درباره نمایش ایرانی هستم؛ چیزی بیش از دو دهه. منابع تحقیقاتی من عموما به دو دسته تحقیق های میدانی و كتابخانه‌ایی بوده است.
عاشورپور درباره هدف خود از گردآوری این مجموعه اظهار داشت:من مخالف هنر غرب نیستم اما اگر آیین ها و سنتهای گذشته خودمان را خوب بشناسیم به این باور خواهیم رسید كه چیزی از آنها كم نداریم.غربی ها خیلی از آیین ها و نمایش های خودشان را از ما تقلید كرده اند. مثلا همین بابانوئل آنها تقلیدی از عمو نوروز ماست
گفتنی است جلد نخست این مجموعه، شامل نمایش‌هایی است كه مربوط به آیین میترا بوده و به دو بخش 'عهد میترا' و 'عهد زروان' تقسیم می‌شود، كه در هر كدام پاره‌ نمایش‌هایی شكل گرفته است،همچنین در جلد نخست این كتاب 'آیین زروان'، (خدای نور و روشنایی و اولین خدایی كه آریایی‌ها می‌پرستیدند) و تعدادی نمایش به نام 'زروكرت' مورد بررسی قرار گرفته است.
جلد دوم این مجموعه درباره شكل‌گیری تعزیه در قبل از اسلام است، جلد سوم دربارة نمایش‌های مربوط به زمان، زرتشت است، جلد چهارم مربوط به نقالی از زمان پیدایش آن تا عصر حاضر است و جلد پنجم مربوط می‌شود به نمایش‌هایی كه از قبل از اسلام بوده و الان رنگ و بوی اسلامی گرفته است ،همچنین جلد ششم به بعد این مجموعه از اسلام تا دفاع مقدس را شامل می‌شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.