شوراها در دوران معاصر، پس از انقلاب مشروطه به صورت رسمی مورد توجه قرار گرفت و تحت عنوان قانون انجمن های بلدیه در سال 1286 خورشیدی به تصویب نخستین مجلس شوراي ملي رسید. انجمن های ایالتی و ولایتی در دوره ی پهلوی دوم بصورت لایحه ای از جانب دولت مطرح و در مجلس تصویب شد. اما به دلیل کاستی ها به سرانجام مطلوب نرسید. همچنین مواردی مانند خانه های انصاف و شورای داوری نیز در روستاها و شهرها مطرح بود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بوشهر

 

پس از انقلاب اسلامي امام خميني(ره) رهبر كبير انقلاب طی سخنانی در هفتم اریبهشت 58 فرمودند :«شوراها بايد در همه جا باشد و هر جايي خودش منطقه خود را اداره كند.» و سپس فرمانی در همین زمینه به شورای انقلاب دادند. به دنبال آن و با پیگیری های آیت الله طالقانی، شورای اسلامی به صورت قانون تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

سال 1361 جهاد سازندگی، شوراهای اسلامی(در روستا ها) را زیر نظر وزارت کشور تشکیل داد و تا سال 1365 در جهت سازندگي و محروميت زدايي تلاش نمود.سال 1377 در یک ابتکار جدید اصلاحیه ی قانون انتخابات شوراها که در سال 1375 ارائه شده بود ، تصویب شدو مردم در یک استقبال بی نظیر در بيش از 40 هزار حوزه انتخاباتي ، حدود 200 هزار نفر راجهت اداره امور شهرها و روستاها برگزیدند. اعضای انتخاب شده از سوی مردم در 9 اردیبهشت سال 1378 و همزمان با پیام تاریخی حضرت امام(ره) در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه ای از سوی مقام معظم رهبری(مد ظله) آغاز به کار کردند.

در قانون اساسی 34 مورد وظایف و اختیارات برای شورای اسلامی مشخص گردیده است.

انتخابات شوراهای اسلامی در سال‌های ۱۳۷۷، ۱۳۸۱ و۱۳۸۵ برگزار شد.اما در سال 1389 علیرغم 4 ساله بودن عمر هر دوره ،در پی تصویب قانونی در مجلس، مصوب شد که انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری ادغام شود.بنابراین عمر شوراهای دوره ی سوم ۷ سال طول کشید.چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در 24 خرداد سال1392 همزمان با انتخابات رییس جمهوری برگزار خواهد شد./س

برچسب ها: بوشهر ، شورا ، تاریخچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.