اختتاميه‌ اولين مسابقه‌ طرح و نقشه‌‌ فرش دستبافت منطقه‌جنوب شرق كشور از سوي سازمان صنعت ، معدن و تجارت كرمان در اين شهر برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از "شاتا" در اين مراسم به برگزيدگان طراح و نقاش فرش دست‌باف استان‌هاي كرمان، سيستان و بلوچستان و هرمزگان جوايزي اهدا شد.

رييس سازمان صنعت معدن و تجارت استان كرمان در اين  ‌مراسم با اشاره به كپي‌برداري از نقشه‌هاي فرش دستبافت ايران در ديگر كشورهاي توليدكننده‌ي فرش تاكيد كرد: بايد با ثبت نقشه‌ها و طرح‌ها و انحصار آن‌هااز كپي‌برداري كشورهاي ديگر جلوگيري كنيم.

محمد عابدي‌نژاد هم‌چنين با تاكيد بر تلاش براي رونق يافتن فرش دستبافت در استان و كشور، اظهار داشت: سرانه‌ي اشتغال در راستاي احداث يك كارخانه‌ي فولاد به ازاي هر نفر 2 ميليارد تومان است، در حالي كه در حوزه‌ي توليد فرش با هزينه‌ي حداكثر سه تا جهار ميليون تومان مي‌شود يك شغل ايجاد كرد.

وي با اشاره به فعاليت‌ها و وظايف انجمن طراحان فرش دستبافت استان كرمان، گفت: انجمن طراحان فرش دست باف و ديگر انجمن‌هايي كه در اين راستا تشكيل شده و مي شوند، بايد حافظ فرش دست‌باف  و پاسبان اين ميراث فرهنگي و گسترش و توسعه ي اين ميراث گرانبها باشند.

معاون بازرگاني داخلي سازمان صنعت‌، معدن و تجارت استان كرمان نيز در اين مراسم‌ گفت: اختتاميه‌ي نخستين مسابقه‌ي طرح و نقشه فرش دست‌باف منطقه ‌جنوب شرق كشور با حضور طراحان استان‌هاي هرمزگان‌، سيستان و بلوچستان و كرمان برگزار شد.

محسن سلاجقه،  با اشاره به اين‌كه رشته‌ي طراحي شامل دو بخش عشايري و روستايي بود، اظهار داشت: بر اين اساس 9 نفر به عنوان نفرات اول تا سوم در هر رشته انتخاب شدند كه ضمن تجليل از آنها براي المپياد نهايي كشور معرفي  مي شوند.

رييس ستاد برگزاري مسابقه‌ طرح و نقشه‌ فرش دستبافت منطقه‌ جنوب شرق كشور نيز در اين مراسم با بيان اين‌كه طرح فرش دستبافت كرمان داراي ويژگي‌هاي خاصي است، گفت: اين ويژگي‌ها باعث شده تا فرش كرمان از مزيت‌هاي خاصي نسبت به ساير مناطق برخوردار باشد.

رسول پروان تنوع در طرح، تعدد در رنگ و پر بودن نقشه را از جمله مزيت‌هاي طرح و نقوش فرش دستبافت كرمان دانست، و افزود :  طراحان فرش كرمان توانسته‌اند در مقاطع مختلف تاريخي نيازها و سليقه ها مشتريان و متقاضيان فرش را پاسخ دهند.

وي ادامه داد: در دهه‌هاي گذشته توليدكنندگان و طراحان بيش‌تر به توليد طرح‌هاي سنتي پرداخته‌اند، و كم‌تر طرح‌هاي خلاق، بديع و نو را از طراحان ديده‌ايم.

پروان تصريح كرد: هرچند آثار به ياد مانده از گذشته‌ فرش كرمان كامل است؛ اما براي دوام اين صنعت به طرح‌هاي بديع و نوآوري طراحان نياز داريم.

وي همچنين با اشاره به ارايه‌ فراخوان مسابقه‌ طرح و نقشه‌‌ي فرش دستبافت منطقه‌ي جنوب شرق كشور در بهمن سال گذشته، گفت: تا 20 ارديبهشت كه آخرين مهلت ارسال آثار بود، 42 اثر از 38 طراح به دبيرخانه‌ مسابقه رسيد.

پروان افزود: با برگزاري جلسات تخصصي، كارشناسي و دقيق تعداد 9 نفر از شركت‌كنندگان در سه گرايش برگزيده شدند.

وي اظهار اميدواري كرد در سال‌هاي آينده با برگزاري مجدد اين جشنواره‌ها و مسابقه‌ها تاثير مثبتي در حوزه‌ي فعاليت طراحان فرش دست‌باف داشته باشيم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: برگزاری ، فرش ، مسابقه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار