قطعه یك واریانت گردنه امامزاده هاشم در استان مازندران كه بزرگ ترین و طولانی ترین تونل جاده ای كشور است با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، قطعه یک واریانت گردنه اما‌مزاده هاشم بزرگترین و طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور به طول 3300 متر است که با اعتبار 930 میلیارد ریال احداث شد.

رفع مهم‌ترین گره ترافیکی محور هراز، رفع مشکلات زمستانی محور هراز که حدود 70 درصد آن مربوط به گردنه امام‌زاده هاشم بود، ارتقای مشخصات هندسی مسیر، حذف پیچ‌های با شعاع پایین، کاهش طول مسیر به میزان 9 کیلومتر و کاهش 500 متری ارتفاع نسبت به گردنه امام‌زاده هاشم، کاهش قابل ملاحظه مدت سفر و صرفه‌جویی 300 میلیارد ریالی سالانه در این زمینه، کاهش مصرف سوخت به میزان حدود 1000 میلیارد ریال در سال و کاهش قابل ملاحظه سوانح جاده‌ای با صرفه‌جویی سالانه 500 میلیارد ریال از جمله مزایای بهره‌برداری از قطعه یک واریانت گردنه اما‌مزاده هاشم است.

ارتقای مشخصات هندسی مسیر و حذف پیچ های با شعاع قوس پایین و كاهش شیب طولی و كاهش طول مسیر به میزان حدود ۹ كیلومتر و كاهش ارتفاع حدود ۵۰۰ متر نسبت به گردنه امامزاده هاشم، كاهش قابل ملاحظه زمان سفر با صرفه جویی ۳۰۰ میلیارد ریال در سال ، كاهش مصرف سوخت به میزان حدود هزار میلیارد ریال در سال و كاهش قابل ملاحظه سوانح جاده ای از جمله اهداف دیگر اجرای این طرح است.

محور هراز یكی از محورهای اصلی ارتباطی استان مازندران با استان تهران و مركز كشور است و از گذشته به دلیل طبیعت زیبا و طول كمتر به نسبت محور چالوس و فیروزكوه مورد توجه گردشگران و اهالی بومی استان مازندران بوده است.

گردنه امامزاده هاشم به طول حدود ۲۱ كیلومتر بخش مهم و صعب العبور جاده هراز را تشكیل می دهد كه از حوالی دره سیاه چال شروع و در كیلومتر ۱۱۳ در امامزاده هاشم تا ارتفاع ۲۷۰۰ متر صعود كرده است و سپس تا سادات محله كاهش ارتفاع می یابد.

این بخش از مسیر موجود دارای شیب های صعودی و نزولی و شعاع قوس های كوچك تا حدود ۳۵ متر است. این قسمت از محور هراز جدا از مسایل ایمنی، مشكلات سرما و یخبندان و ریزش بهمن، از مشخصات هندسی بسیار پایین برخوردار است و حدود ۴۰ درصد مشكلات كلی جاده آمل - رودهن و بیش از ۷۰ درصد مشكلات زمستانی مربوط به این بخش از جاده هراز است.

محور هراز یكی از مهم ترین محورهای مواصلاتی استان تهران و مازندران است.

همچنین امروز با حضور رییس جمهوری عملیات اجرایی قطعه دو واریانت گردنه امامزاده هاشم آغاز شد.

گفتني است در مراسم بهره برداری از قطعه یك واریانت گردنه امامزاده هاشم كه ازجمله طرح های مهرماندگار است «علی نیكزاد» وزیر راه و شهرسازی، «مرتضی تمدن» استاندار تهران و «سید علی اكبر طاهایی» استاندار مازندران نیز حضور دارند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: تونل ، جاده ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار