معاون برنامه ریزی استاندار کردستان گفت:برای توسعه مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق در مرزهای رسمی این استان از همه ظرفیت های و پتانسیل های منطقه استفاده می کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج، ازهای در دیدار با هیات تجاری اقلیم کردستان عراق در سالن شهدای دولت استانداری کردستان افزود:باتوجه به سیاسیت های جمهوری اسلامی و تاکید استاندار کردستان  بر توسعه زیر ساخت های اساسی در مرزهای رسمی استان از همه فعالان بخش خصوصی حوزه مبادلات تجاری با کشور عراق حمایت می کنیم تا شرایط برای توسعه مبادلات تجاری صورت بگیرد.
به گفته وی ،جمهوری اسلامی ایران با تمام تحریم ها و مشکلاتی که دشمنان ایجاد کرده اند در حال حاضر با همت دانشمندان داخلی در ارایه خدمات فنی به سایر کشورها در جایگاه والایی قرار دارد و در زمینه  فعالیت های اقتصادی  بین الملل نیز با 60کشور دنیا مبادلات تجاری فعال دارد.
وی با اشاره به علاقه مندی دو طرف جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق به توسعه مبادلات تجاری افزود:مرزهای رسمی استان کردستان ،شرایط مناسبی را برای تحقق این مهم فراهم کرده است.
ازهاری گفت:با توجه توافقات گذشته جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق مرز سیران بند بانه از سوی جمهوری اسلامی به عنوان مرز رسمی مجوز فعالیت گرفت،انتظار داریم طرف عراقی نیز برای گسترش فعالیت های اقتصادی در این مرز رسمی زیر ساخت های لازم را فراهم کند تا فعالیت های این مرز رسمی نیز مانند مرز رسمی باشماق مریوان  صورت بگیرد.
وی افزود:جمهوری اسلامی ایران در توافقات گذشته آمادگی خود را برای تامین برق اقلیم کردستان عراق اعلام داشته و مجددا اعلام آمادگی می کنیم با توجه به توسعه صنایع  و کارخانجات در اقلیم عراق تمام برق مورد نیاز اقلیم را تامین کنیم .
ازهای به ارتباط نزدیک اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و فعالیت  سهم تنها 470شرکت ایرانی از حجم دو هزار و 620شرکت خارجی فعال در اقلیم کردستان عراق را بسیار کم خواند و خواستار اطلاع رسانی بهتر طرف عراقی در واگذاری فعالیت های خود به شرکت های ایرانی شد.
وی تدوین برنامه ایی جامع برای پذیرش استاندارهای دو کشور ایران و عراق را در مبادلات مرزی اقدامی مهم در کاهش هزینه فعالان تجاری خواند و افزود: تحقق این مهم موجب توسعه مبادلات تجاری خواهد شد.
وی ایجاد شرکت حمل و نقل زمینی و هوایی مشترک بین جمهوری اسلامی ایران بااقلیم کردستان عراق را اقدامی دیگر در رونق بخشیدن مبادلات تجاری و ارتباطات اجتماعی و گردشگری طرفین دانست و بر آن تاکید کرد.
وی برگزاری نمایشگاه های تخصصی درزمینه های فنی و مهندسی و معرفی توانمدیهای جمهوری اسلامی را در اقلیم عراق مهم خواند و بیان کرد ¨بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته مهر ماه سال جاری در سلیمانیه نمایشگاه  اختصاصی خواهیم داشت.
معاون برنامه ریزی استاندار کردستان با اشاره به فرا رسیدن ایام سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: تمامی پیشرفت ها و توسعه همه جانبه امروز ایران اسلامی مرهون پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام و خون شهیدان و درایت وآینده نگری  مقام معظم رهبری (مدظله العالی )است .
وی از آمادگی همه جانبه جمهوری اسلامی  درزمینه های  گسترش مبادلات محصولات کشاورزی، صنعتی ، توسعه اقتصادی ، فرهنگی و گردشگری با اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: در انتقال تجارب فنی و مهندسی و برگزاری دوره های آموزشی نیز آمادگی کامل را داریم.
در این نشست دو ساعته مدیران دستگاه های اقتصادی ، اجرایی ،فنی و خدماتی استان کردستان با اعلام توانمندیهای جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف آمادگی خود را برای برقراری ارتباطات بیشتر با اقلیم کردستان عراق و انجام فعالیت در آنجا اعلام کردند.
مسایل و مشکلات مبادلات اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق در بویژه در مرزهای رسمی  استان کردستان در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و موارد ضروری و قابل پیگیری در تفاهم نامه تصویب شد.
هیات اقتصادی اقلیم کردستان عراق به سر پرستی شیخ مصطفی رئیس اتحادیه واردات و صادرات اقلیم کردستان عراق طی سه روز اخیر از نمایشگاه توانمدیهای زیرمجموعه وزارات نیرو و تاسیسات حوزه آب و برق استان کردستان بازدید کردند./ب
برچسب ها: توسعه ، مبادلات ، عراق ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.