یکصد و شست و سومین نشست اعضای اوپک امروز در مقرر دائمی این سازمان با دو موضوع سقف تولید و قیمت نفت برگزارمی شود و ایران در این نشست خواستار بررسی گزینه کاهش سقف تولید است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، براساس برنامه نشست ١٦٣ اوپک، افتتاحیه نشست با حضور وزیران نفت کشورهای عضو اوپک ساعت ١٢:٣٠ بعداز ظهر جمعه (١٠ خرداد) آغاز به کار کرد و ساعت ١٣:٣٠ به وقت تهران نشست پشت درهای بسته با حضور وزیران اوپک و دبیرکل این سازمان برای تصمیم گیری در باره سیاست های تولید این سازمان برگزار می شود. 
 
در این نشست اعضا قرار است در خصوص سقف تولید و همچنین قیمت نفت مذاکره کرده و به جمع بندی برسند.
 
سقف تولید در این نشست برای 6 ماه آینده تعیین خواهد شد که براساس اظهار نظرهای برخی از وزرای نفت عضو این سازمان و از جمله رستم قاسمی پیشنهاد کاهش سقف تولید را خواهد شد.
 
هم اکنون سقف تولید اوپک روزانه 30 میلیون بشکه نفت است،اما به دلیل افزایش تولید نفت در کشور عربستان این سازمان روزانه حدود 31 میلیون و 500 هزار بشکه نفت تولید می کند.
 
پیشنهاد کاهش سقف تولید به دلیل کاهش شدید قیمت نفت به زیر 100 دلار در هر بشکه در حالی مطرح می شود که کشورهای دیگر عضو مانند عربستان به دنبال افزایش سقف تولید هستند و از طرفی می خواهند که قیمت نفت در هر بشکه به زیر 100 دلار نیاید.
 
براساس اعلام سازمان اوپک قیمت هر بشکه نفت سبد اوپک حدود 99 دلار است که کارشناسان بازار بین المللی نفت پیش بینی کرده اند تا چند ماه دیگر قیمت نفت اوپک به کمتر از این میزان نیز خواهد رسید.
 
لازم به ذکر است که روز گذشته رستم قاسمی وزیر نفت در بدو ورود به وین اتریش گفت: بررسی شرایط عرضه و تقاضای نفت خام در بازارهای جهانی و ارزیابی گزارش های اقتصادی و بازار نفت دبیرخانه اوپک در دستور کار نشست ١٦٣ اوپک قرار خواهد گرفت.
 
وی افزود: شرایط کنونی بازارهای جهانی نفت خام، پس از دریافت گزارش های بازار نفت دبیرخانه که از سوی دبیرکل اوپک ارائه می شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اعضای این سازمان درباره سقف تولید تصمیم گیری می کنند.
وزیر نفت ایران اعلام کرد: ایران در نشست ١٦٣ اوپک خواستار بررسی گزینه کاهش سقف تولید خواهد شد.

گفتنی است که براساس توافقی که در آخرین نشست اوپک که در سال گذشته میلادی برگزار شد مقرر شد تا عبدالله سالم البدری دبیرکل لیبیایی اوپک تا پایان سال 2013 میلادی به عنوان دبیرکل باقی بماند و از این رو در این جلسه هیچ رای گیری در خصوص انتخاب دبیرکل جدید صورت نخواهد گرفت و اعضا تنها به بررسی صلاحیت نامزدهای پیشنهادی اکتفا می کنند.
 
همچنین باید گفت یکی دیگر از موضوعاتی که در جلسه آتی در دستور کار اعضای اوپک قرار بررسی نامزدهای دبیرکلی اوپک است که سه کشور عربستان، ایران و عراق برای این سمت از سال گذشته میلادی کاندیدای خود را معرفی کرده اند.

انتهای پیام/
برچسب ها: اوپک ، تولید ، نفت ، دبیرکل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار