مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از راه‌اندازی پیشرفته‌ترین پایانه نفتی ایران در خرداد امسال، به‌کارگیری کامپوزیت در اورهال مخازن نفتی و راه‌اندازی کامل میدان هنگام در سال ۹۲ خبر داد.

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمود زیركچیان‌زاده در نشست خبری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به تشریح عملکرد سال گذشته این شرکت اشاره کرد و افزود: سال 91 سال سختی بود، اما با این حال توسعه و تنوع منابع مالی را در دستورکار قرار دادیم که با توجه به برنامه‌های اجراشده 10 منبع مالی جدید شناسایی شد.

وی با بیان این که از این تعداد 7 منبع مالی فعال شد، تصریح کرد: سال گذشته 2 میلیارد دلار برای طرح های توسعه‌ای هزینه شد، ضمن آن که 4 میلیارد دلار هم قرارداد با شرکت‌های داخلی برای توسعه و تولید نفت امضا شد.

زیرکچیان‌زاده با یادآوری این که نفت فلات قاره بزرگ‌ترین ناوگان حفاری ایران را در اختیار دارد، گفت: از هشت محصول صادراتی نفت، 6 محصول توسط شرکت نفت فلات قاره تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در خصوص دستاوردهای ساخت داخل در سال 91 نیز افزود: با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم، NGL سیری به‌عنوان کامل‌ترین مجتمع جمع‌آوری گاز همراه نفت راه‌اندازی شد.

زیرک‌چیان‌زاده با اشاره به برنامه‌های سال جاری گفت: امسال راه‌اندازی طرح های مهر ماندگار، توسعه میدان رشادت، بهره‌برداری از پایانه نفتی خلیج فارس در منطقه بهرگان به ‌عنوان پیشرفته‌ترین پایانه کشور، راه‌اندازی  ایستگاه تقویت فشار ابوذر و هندیجان و ورود مرحله به مرحله NGL خارک و راه‌اندازی آن در سال 93 از برنامه‌های سال 92 شرکت فلات قاره است.

وی با تأکید بر این که طرح جامع (MDP) جدید میدان هنگام امسال تهیه خواهد شد، اظهار کرد: در سال 92 لرزه‌نگاری سه‌بعدی 14 میدان به پایان می‌رسد، ضمن آنکه لرزه‌نگار 4بعدی میدان ابوذر با توجه به اخذ مجوز از سوی هیئت مدیره امسال انجام می‌شود.
مديرعامل شركت نفت فلات قاره طرح توسعه میدان رشادت را بزرگترین طرح توسعه این شرکت اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از این طرح نزدیک به ٦٥ هزار بشکه در روز به تولید نفت کشور افزوده می شود.

وی راه اندازی ٣,٥ میلیون بشکه مخزن ذخیره سازی، آغاز تولید ٥٤٠ میلیون فوت مکعب گاز از میدان سلمان، راه اندازی کامل میدان هنگام که در سال گذشته ١٠ درصد افزایش تولید داشته است و راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار ابوذر و هندیجان را از دیگر پروژه های در آستانه راه اندازی فلات قاره در سال جاری اعلام کرد.

زیرکچیان زاده به اجرای چندین پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت در مناطق عملیاتی این شرکت اشاره کرد و گفت: مناطق بهرگان، سیری، لاوان و خارک از جمله مناطقی هستند که به ترتیب پروژه های جمع آوری گازهای همراه در آنها راه اندازی می شود.

وی با بیان این که در سال جاری برنامه شده از میدان گازی کیش تولید زودهنگام انجام شود، گفت: برنامه آغاز تولید زودهنگام از این میدان به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران ارسال شده و امیدواریم تا پایان سال این مهم محقق شود.
زیرکچیان زاده با اشاره به اجرای عملیات لرزه نگاری ٣ بعدی در بسیاری از میادین کشور اظهار داشت: این عملیات به طول ٢ هزار و ٨٠٠ کیلومتر و در آبهای خلیج فارس در حال انجام است.

وی همچنین از اجرای نخستین پروژه لرزه نگاری چهار بعدی در کشور خبر داد و یادآور شد: این پروژه در میدان ابوذر و با هدف شناسایی دقیق منابع هیدروکربوری انجام می شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به فعال کردن منابع مالی داخلی در سال ٩١ گفت: منابع نیکو، بانک ملت، اوراق مشارکت، صندوق توسعه ارزی، صندوق توسعه ملی و ماده ٢٢ از جمله این منابع بودند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ٧ نوع از منابع مالی در این شرکت گفت: اوراق مشارکت ارزی، صندوق ذخیره ارزی و ماده ٢٢ در سال آینده فعال خواهد شد.

زیرکچیان زاده گفت: در سال ٩١ بیش از دو میلیارد دلار هزینه طرح ها و پشتیبانی این شرکت بود و ٤ میلیارد دلار قرارداد با شرکت ها در زمینه توسعه و تولید منعقد شد.

وی با اشاره به این که شرکت نفت فلات قاره به عنوان دومین شرکت توسعه ای شرکت ملی نفت ایران شناخته شده است گفت: افزایش ١٠ درصدی برداشت از میدان هنگام و افزایش ٣٠ درصدی از سهم صادرات نفت از دیگر اتفاقات مهم در شرکت فلات قاره در سال ٩١ بود.

زیرکچیان زاده با اشاره به این که شرکت نفت فلات قاره ایران تنها شرکتی است که زنجیره یکپارچه استخراج تا تولید را در بر می گیرد، گفت: ٦ محصول از ٨ محصول نفت خام کشور در سبد صادراتی شرکت نفت فلات قاره ایران قرار می گیرد.

وی همچنین درباره وضعیت منابع انسانی این شرکت گفت: در سال ٩١، ٦٠٠ نفر وارد مناطق عملیاتی فلات قاره ایران شدند و یک هزار و ٦٠٠ نفر نیروی پیمانکاری این شرکت تبدیل وضعیت شدند که امسال نیز ٤٠٠ نفر به این تعداد افزوده خواهد شد.

زیرکچیان زاده با اشاره به افزایش سهم ساخت داخل در طرح ان جی ال سیری گفت: در سال ٩١ ان جی ال سیری با کامل ترین فرایند به عنوان یکی از افتخارات ما به بهره برداری رسید و نخستین ان جی ال در خاورمیانه محسوب می شود که محصول پنتان تولید می کند.

وی لرزه نگاری ١٠ میدان نفتی را از جمله دیگر اقدامات این شرکت در سال گذشته خواند و افزود: ٥ مورد از میادین مشترک بوده اند که آرش، فرزاد A و B و ساتر از آن جمله است و ٤ میدان مشترک دیگر نیز امسال لرزه نگاری می شود.

زیرکچیان زاده با اشاره به تدوین و انتشار مجموعه مقررات حفاری دریایی در سال ٩١ افزود: در سال گذشته ٢٤ دکل و جکاپ خشکی و ثابت تکمیل و راه اندازی شد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران تبدیل گاز به برق در قشم در حدود ٣ هزار مگاوات را از جمله مصوبه های جدید اعلام کرد و افزود: در سال جدید ١٧ چاه اکتشافی توصیفی توسعه ای را روی میادین جدید مستقر زده خواهد شد که ٨ چاه آن مربوط به میادین مشترک است.

زیرکچیان زاده درباره توان داخلی در این شرکت گفت: سال گذشته ٤٦٠ میلیارد تومان خرید در این شرکت انجام شد که ٤ برابر سال ٩٠ بود و ٩٠ درصد آن نیز از منابع ایرانی تهیه شد.


وی همچنین از امضای قرارداد ساخت ١٤٠ ست تاج سر چاهی به ارزش ٨٥ میلیارد تومان در سال گذشته با سازندگان داخلی خبر داد./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار