براي آپارتمان هاي کوچک که فضاي زيادي در آن وجود ندارد، افراد بايد ياد بگيرند، به خودشان احترام بگذارند و مبلماني تهيه کنند که در آن احساس راحتي کنند حتي براي همان ساعات کمي که ممکن است در اين فضا حضور داشته باشند. نشيمن محل گردهمايي خانوادگي است و حفظ و رعايت راحتي اعضاي خانواده در آن مهم است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، يکي از مهم ترين فضاها در هر خانه اي، اتاق نشيمن است. جايي که بيشترين رفت و آمدها به آن صورت مي گيرد و بيشترين وقت افراد نيز در آن سپري مي شود. از اين رو نوع چيدمان يا فضاي آن از اهميت ويژه اي برخوردار است. دکتر فاطمه کاتب استاد و عضو هيئت علمي دانشگاه ،در گفت و گو با خراسان توصيه هايي را براي اتاق نشيمن مطرح کرده است که در ادامه مي خوانيم.



اصل اول؛ احترام به خود

خوب است همواره يک اصل مهم را به ياد داشته باشيم و آن اصل احترام به خود است. اگر ما ياد بگيريم به خودمان احترام بگذاريم و به خواسته ها و سلايقمان توجه کنيم، آن گاه ياد مي گيريم که به ديگران هم احترام بگذاريم و حقوق آن ها را نيز رعايت کنيم. احترام از آن جا شروع مي شود که در خانه به آن چه مورد نياز ماست به طور شايسته اي بپردازيم و به آن توجه کنيم.

من طرح هاي معماري زيادي را بررسي کرده ام، متاسفانه در اين طراحي ها، اتاق نشيمن، در بدترين نقطه خانه در نظر گرفته شده است، جايي که نه نور طبيعي دارد و نه زيبايي.

از راحتي خود غفلت نکنيد

در زندگي آپارتماني امروزي ديگر امکانات طبيعي که در گذشته در خانه ها وجود داشته، وجود ندارد، البته بايد توجه داشت منظور ما آپارتمان هايي است که از وسعت کمي برخوردار است زيرا ممکن است افراد زيادي از آپارتمان هاي بزرگي برخوردار باشند و بتوانند شرايط مطلوب را در آن به وجود بياورند.

 اما براي آپارتمان هاي کوچک که فضاي زيادي در آن وجود ندارد، افراد بايد ياد بگيرند، به خودشان احترام بگذارند و مبلماني تهيه کنند که در آن احساس راحتي بکنند حتي براي همان ساعات کمي که ممکن است در اين فضا حضور داشته باشند. نشيمن محل گردهمايي خانوادگي است و حفظ و رعايت راحتي اعضاي خانواده در آن مهم است.

اولويت با «نشيمن» است

استاد معماري دانشگاه با اشاره به نقش محوري اتاق نشيمن براي تمام اعضاي خانواده گفت: نشيمن بايد از نظر رنگ، نور و چيدمان از اولويت برخوردار باشد، بنابراين بايد تمام اعضاي خانواده درباره نشيمن تصميم بگيرند تا فضايي ايجاد کنند که آن را دوست داشته باشند، توصيه من اين است که براي نشيمن رنگ گرم استفاده شود منظور از رنگ گرم قرمز نيست، بلکه دايره و چرخه رنگ گرم است مثلا سفيدي که کمي زرد در آن وجود دارد يا سبز که شادي بخش است.

منظور اين است که فضايي صميمي و دوست داشتني ايجاد کنيم. قرار نيست کسي در نشيمن بخوابد، بايد آن قدر نشاط در آن وجود داشته باشد که همه با راحتي و علاقه با هم صحبت کنند.



يک نشيمن و چند نور!

 مسئله بعد، نور اتاق نشيمن است. ما يک نور طبيعي داريم که در روز وجود دارد و نور ديگري که در شب از آن استفاده مي کنيم و به آن نور عمومي مي گوييم مثل نورهاي مخفي که الان در سقف هاي کاذب، از آن استفاده مي شود.نور ديگر نور موضعي است که براي انجام کارهايمان مثل خياطي، مطالعه يا هر کار ديگري به آن نياز داريم.

 نور موضعي فضايي را روشن مي کند که مي خواهيم در آن کاري انجام دهيم تا با کمبود نور مواجه نشويم. کمبود نور موجب بيماري چشمي و سردرد مي شود. نور ديگري که در فضاي نشيمن قابل استفاده است، نور تزييني است، مثل آباژور، شمع و ديوار کوب که در فضا سايه روشن زيبايي ايجاد مي کند.

زيبايي آفريني با سايه روشن

 وقتي در بيرون از منزل و زير آفتاب به سر مي بريم احساس خوبي داريم چون آفتاب، سايه روشن ايجاد مي کند. اگر به يک درخت نگاه کنيد، مي بينيد که چقدر سايه روشن دارد.ولي در روز ابري اصلا سايه اي وجود ندارد. وجود اين تضادها باعث زيبايي مي شود.

 در کشورهايي که هميشه هواي ابري دارند، افراد دچار افسردگي مي شوند به همين دليل سعي مي کنند با استفاده از نور مصنوعي در فضاي داخلي منزل، تضاد و نشاط لازم را ايجاد کنند، اگر در اتاق نشيمن فقط از ۲ شمع هم استفاده کنيم در کنارش سايه روشن هاي زيبايي خواهيم داشت. پس بايد در اتاق نشيمن فضايي خوب ايجاد کنيم چون خانواده بيشترين وقتش را در طول روز در آن سپري مي کند.

 اگر با نظم و سليقه به اتاق نشيمن بپردازيم، مهمانان نيز مي توانند در همين فضا حضور پيدا کنند و اين اشکالي ندارد. چرا در گوشه اي از منزل فضاي خاصي ايجاد نمي کنيم و مبلماني نمي گذاريم که خودمان روي آن بنشينيم؟ عمر ما آن قدر طولاني نيست که بخواهيم با اين سختي ها زندگي کنيم!

حضور کودکان و سالمندان در نشيمن

براي چيدمان مناسب اتاق نشيمن توجه به سن و سال اعضاي خانواده مهم است اگر در خانه فرزندان کوچکي حضور دارند که به وسايل مختلف برخورد مي کنند و باعث افتادن و شکستن آن ها مي شوند نبايد از مبلمان با گوشه هاي تيز يا سراميک هاي براقي که بچه ها روي آن سر مي خورند، استفاده کنيم.

 درباره افراد سالمند هم بايد مراقبت صورت بگيرد.مسئله بعدي که متاسفانه خيلي رعايت نمي شود، نياز سالمندان به نور است.مخصوصا در شب ها زيرا چشم اين افراد حساسيت لازم را ندارد، بنابراين بايد ميزان نور دريافتي در فضاهايي که آن ها حضور دارند بيشتر باشد.

گاهي وقتي اين توصيه ها درباره کودکان مطرح مي شود، برخي ايراد مي گيرند که نشيمن که اتاق کودک نيست، اما بايد توجه کرد که کودک هميشه در اتاق خودش نمي ماند، به همين خاطر در اتاق نشيمن بايد ملاحظات کافي صورت بگيرد، مثلا در انتخاب پارچه نبايد از ساتن هايي استفاده کنيم که اگر بچه دستش را روي آن گذاشت و پارچه کثيف شد، ديگر نتوانيم از آن استفاده کنيم.

 تا جايي که امکان دارد بايد هم براي حفظ زيبايي و هم حفظ بهداشت از پارچه هاي قابل شست و شو استفاده کنيم، يعني از روکش هايي براي مبلمان و کوسن ها استفاده کنيم که بتوانيم به راحتي آن ها را شست و شو بدهيم و دوباره استفاده کنيم.

استفاده از پرده در اتاق نشيمن

پرده هاي اتاق نشيمن بايد علاوه بر زيبايي، کاربرد هم داشته باشد و فقط جنبه تزئيني نداشته باشد. اگر منظره بيروني، خوب و زيباست، بهتر است پرده نازک به کار ببريم تا بتوانيم بيرون را ببينيم ولي اگر اين طور نيست يا اصلا نمي خواهيم فضاي بيرون را ببينيم، مي توانيم از پارچه و پرده ضخيم تر استفاده کنيم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار