"سید محمد حسینی" با اشاره ای به اعلام موافقت شورای فرهنگ عمومی ثبت دهم تیر ماه به عنوان روز ملی صائب تبریزی در تقویم خواست تا حق را بر این شاعر اخلاقی ادا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم نشست کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین "محمدی گلپایگانی" رئیس دفتر مقام معظم رهبری و تنی چند از شعرای شعر و ادب پارسی صورت گرفت. 

"سید محمد حسینی" وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از دبیر این جشنواره و کلیه دست اندرکاران این مراسم گفت: امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی موضوع ثبت روزی به نام صائب تبریزی را در تقویم مطرح و موافقت آن را گرفتیم.

وی ادامه داد: تاریخ این روز ملی را با کمک صائب تبریزی و پیشنهادی که براساس نام صائب و حروف ابجد نام ایشان که 103 می شود و با توجه به 10 تیر ماه که همزمان با ولادت شاعر نامی بزرگ "محمد قهرمان" است؛ 10 تیر انتخاب خواهیم نمود و امیدواریم با این کار بتوانیم حق را بر این شاعر گرانقدر و مردمی بیشتر ادا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام نظر مقام معظم رهبری در این حرکت ملی بیان کرد: روز یکشنبه در محضر مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کردیم و ایشان با استقبال از این موضوع ابراز خرسندی کردند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین "محمدی گلپایگانی" رئیس دفتر مقام معظم رهبری با یادی از "محمد قهرمان" بیان کرد: "محمد قهرمان" شاعری شهرت ستیزی بود که با توجه به اینکه بارها برای تجلیل از وی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شد ولی ایشان به خاطر همین خصوصیت شهرت ستیزی قبول نکردند و برای همه ناشناخته ماندند ولی نخبگان شعر و ادب به خوبی ایشان را می شناختند.

وی ادامه داد: قهرمان شاید رفته باشد ولی با حضورش در آثار باقی مانده از وی به خصوص تصحیح دیوان صائب تبریزی که یک اثر ارزشمند است همیشه احساس می شود.

وی با اشاره به نقش والای شعر در زندگی انسانی افزود: اساسا شعر در ذوق آدمی و جوامع انسانی نقش بسزایی دارد و از فرزند "محمد قهرمان" که حاضر در این نشست بود خواست تا بتواند جای پدر را در راستای شعر و ادب پر کند و به مانند ایشان عمل کنند.

*صائب تبریزی یکی از گلهای بوستان گلستان تبریز است
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین "محمد زمانی" دبیر این جشنواره و کنگره ملی گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که فرهنگ غرب به دنبال این است که سجایای اخلاقی ما را از بین برده و ارزش های دینی ما را در هیاهوهای خود قرار دهند ، وظیفه ما این است که اخلاق دینی را در جامعه حاکم کرده و بنیان های اخلاقی را استوار کنیم که بهترین ابزار در این راستا هنر است که جاذبه و توانایی اخلاق را در عمق جانها گسترش دهد.
وی ادامه داد: اگر امروز صائب آنقدر مورد توجه ما قرارگرفته بو این خاطر است که او نقش والایی در احیای اخلاق اسلامی داشته و یکی از گل های بوستان گلستان تبریز است.
دبیر کنگره ملی صائب تبریزی با اشاره به نامگذاری روزی به نام صائب افزود: یک روز به نام صائب تبریزی در تقویم باید ثبت شود تا زمینه ای ایجاد شود که هر سال از این شاعر گرانقدر یاد شود و توجه و تأکید رهبر انقلاب اسلامی که صائب را به عنوان نماد شعر اخلاقی نامیده است خیلی به ارج صائب و بزرگداشت وی در عرصه ادب تأثیرگذار بوده است.

*رونمایی از سه کتاب تجلیل و تقدیر از صائب پژوهان و چهره های شاخص ادبی
پس از آن رونمایی از سه کتاب شناخت نامه صائب تبریزی و مجموعه مقالات کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی گزیده اشعار سبک هنری صائب تبریزی، حکیم کاشانی دیدار شاعران بیداری اسلامی با رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت گرفت.
در ادامه تجلیل از چهره های شاخص ادبی صورت گرفت که "حمید سبزواری" در حوزه شعر اخلاقی "مشفق کاشانی" به عنوان شاعر ادبیات انقلاب اسلامی و حوزه اخلاقی، "غلامرضا سازگار" در حوزه آیینی و اخلاقی و دکتر "غزوه" در حوزه اشعار اخلاقی تقدیر و تجلیل شدند.
به دنبال آن تجلیل از صائب پژوه برتر پرفسور "اختر مهدی" از کشور هندوستان و تحلیل از زنده یاد "محمد قهرمان" صورت گرفت که جایزه او را به فرزندش که حاضر در مراسم بود اعطا کردند.
گفتنی است، که خانواده "محمد قهرمان" جایزه اهدایی وی را به مؤسسه حافظ پژوهی در شیراز هدیه کردند.
در پایان از مقالات برگزیده به نام های مضامین و شگردهای طنز در دیوان صائب تبریزی از دکتر "فاطمه تسلیم جهرمی" کارکردهای فضیلت و قناعت در دیوان صائب تبریزی از "مهدی سلحشور" و الگوی زندگی بر مدار قناعت در شعر صائب تبریزی از "نرگس اسکویی" تقدیر به عمل آمد./ي2
برچسب ها: وزیر ارشاد ، کنگره ، صائب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار