با نصب 7 روزه بخش نهم پل بزرگ کارون چهار مهندسان داخلی رکورد جدیدی در صنعت پل های فلزی کشور ثبت کردند.

معاون اجرایی سد و راههای جایگزین کارون چهار با اعلام این خبر گفت: مهندسان این طرح در اجرای بخش نهم پل بزرگ کارون چهار با بهینه کردن روش کار، روند نصب بخشهای این پل را از 20 تا 25 روز به 7 روز کاهش دادند.
در حال حاضر بخش دهم این پل در حال انجام است که با اجرای این بخش، در 7 روز آینده، تنها بخش پایانی آن باقی است.
پل بزرگ کارون چهار به عنوان بزرگترین پل کشور که طراحی، ساخت و نصب آن توسط مهندسان داخلی در حال اجراست، موفق به ثبت رکورد جدیدی در صنعت ساخت پل‌های فلزی شد.
عرشه این پل دارای هزار و دویست و دوازده قطعه است.
سلیمی با بیان اینکه بیش از 200 متخصص ایرانی مراحل ساختمانی و بخش های مهندسی، طراحی و ساخت این پل را انجام می دهند خاطر نشان کرد: در مجموع، افزون بر 240 میلیارد ریال برای تکمیل جاده ها، تونل ها و پل قوسی بزرگترین پل زیر قوسی خاورمیانه هزینه شده است.
پیش مونتاژ پل در ماشین سازی اراک انجام و قطعات برای نصب به محل دریاچه سد کارون چهار حمل شده و با انجام این عملیات از خروج ( چهار برابر مبلغ قرارداد )، ارز از کشور جلوگیری شده است.
بهره گیری از عرشه تمام فلزی، افزایش دهانه قوسی پل تا 50 متر و بارگذاری و تحلیل دینامیکی دقیق این پل در برابر زلزله و باد از ویژگی های این پل زیر قوسی است.
توان تحمل این پل بر اساس آئین نامه نحوه بارگذاری راه های ایران، قابلیت تردد انواع وسایل نقلیه سنگین را داراست به گونه ای که یک متر طول این پل در آن واحد، توان تحمل سه تن بار را دارد.
دو سر عرشه بزرگترین پل زیر قوسی خاورمیانه، دو تونل به نام های "کتولا" و "کرستان" است.
خیز قوس پل حدود 67 متر، دهانه اصلی 300 متر، طول عرشه 380 متر و عرض آن 11 و هشت دهم متر، دارای دو باند سواره رو و دو پیاده رو در طرفین است، ارتفاع این پل عظیم از کف دره 250 متر و فاصله آن از سطح آب دریاچه در بالاترین حد آبگیری 72 متر است.
برای ساخت این پل، سه هزار و 750 تن سازه فلزی استفاده شده و عرشه آن تمام فلزی است.
شریان ترددی محور ایذه - شهرکرد با ابگیری سد کارون 3 به زیر آب رفت.
ساخت این پل به عنوان مسیر ارتباطی جایگزین در دست انجام  است./س
برچسب ها: رکود ، پل ، فلزی ، نصب ، کارون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.