تجزیه زیستی، بهترین راهکار حل معضل انباشت زباله در جنگل های شمال است

رئیس گروه جنگل کاری معاونت مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت:تجزیه زیستی پسماندهای فسادپذیر، بهترین کار برای حل معضل انباشت زباله در جنگل های شمال کشور است.

جهاندار با اشاره به این که هر تن زباله به طور میانگین 500 تا 600 لیتر شیرابه و 400 متر مکعب گاز گلخانه ای تولید می کند،افزود:ساخت کارخانه های زباله سوز در شهرهای شمالی بهتر از ریختن آن در جنگل است، ولی این کار پیامدهای منفی هم دارد.

به گفته وی گاز متصاعد شده از این کارخانه ها،سمی است و باعث آلودگی هوا می شود، ولی روش تجزیه زیستی، این معایب را ندارد و زباله را به فراورده ای درآمدزا و صادراتی تبدیل می کند.

رئیس گروه جنگل کاری معاونت مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سازمان جنگل ها همواره خواهان کمک شهرداری ها برای جلوگیری از دفع زباله در جنگل بوده است.

جهاندار افزود:در این روش،عرصه ای یک هکتاری توان پذیرش روزانه30 تن زباله را دارد.

به گفته وی هزینه برآورد شده برای این روش در حدود یک میلیارد و 300 میلیون ریال و نیروی انسانی لازم 10 نفر است که بسیار ارزان تر از ساخت کارخانه زباله سوز محسوب می شود.

رئیس گروه جنگل کاری معاونت مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در روش تجزیه زیستی، زباله های فساد پذیر با استفاده از میکرو ارگانیسم ها تجزیه می شوند که محصول آن نوعی کود مرغوب است که در کشورهای عربی منطقه بازار خوبی دارد.

جهاندار افزود:امروزه استفاده از کودهای زیستی به جای کودهای شیمیایی و همچنین ایجاد محیط های کنترل شده برای فعالیت میکرو ارگانیسم ها و کرم خاکی جایگاه ویژه ای در دنیا پیدا کرده است و هر کیلو از آن در حدود یک دلار قیمت دارد.

طبق آمار رسمی،اکنون 42 واحد بزرگ دفع زباله به وسعت 300 هکتار در جنگل های شمال وجود دارد که روزانه به طور متوسط در حدود دو هزار تن زباله در آن انباشته می شود.

از این 42 واحد، 28 مرکز در جنگل و 11مرکز در مناطق تالابی و سه مرکز در مرتع قرار دارد./س

برچسب ها: نفس ، جنگل ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.