آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت: باید شاکر باشیم که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، علوم دینی و تا حدوی هم حکمت را برای ما به ارمغان آورده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی ، آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، شامگاه دوشنبه در آیین بزرگداشت مقام علمی و معنوی ایشان که به همت وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد، گفت: تکریم چهره‌ها کاری بود که در نظام مقدس جمهوری اسلامی رایج شد و بنده برای اینکه این سیره را نقض نکنم، آن را پذیرفتم. 
وی اظهار داشت: این تکریم‌ها، کاری است که درباره خدمتگزاران علم و دانش، به ویژه حکمت در زمان حیاتشان انجام می‌شود؛ اگر کسی مانند بنده است که وظیفه خودش را انجام نداده، بگذارید شرمنده شود و اگر کسانی هستند که وظیفه خود را انجام داده‌اند، بدانند زحمات آنها قدردانی می‌شود و همچنین جوانان نیز بدانند راهی را که در آن قرار دارند تا چه اندازه درست است. 
رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا خاطرنشان کرد: تقدیر از خادمان علم، برای جوانان فاضل ما الگویی است که راه صحیح را به آنها نشان می‌دهد. 
وی اظهار داشت: در بحث فلسفه برخی اوقات پدیده‌ها از جنبه عام، همگانی و اجتماعی آنها درک شده و دیده می‌شود که باید توجه داشت جامعه چه چیزی را می‌بیند و چه کاری را انجام می‌دهد؛ این موضوع اشاره‌ای نیز به نظریه معروف ملاصدرا در حکمت متعالیه دارد. 
آیت الله سید محمد خامنه ای گفت: علم، یک انعکاس از عالم خارج و کیفیتی نفسانی است و باید گفت علم از سنخ وجود است؛ همانطور که وجود را نمی‌توان تعریف کرد، علم نیز مساوی با وجود است. بنابر این وقتی انسان بر علم خود می‌افزاید در واقع بر وجود خویش افزوده است و این نکته بسیار مهمی است که در فلسفه‌های قبلی وجود نداشت و حکمت متعالیه آن را به ما آموخت. 
وی تصریح کرد: در کنار این مسأله، وقتی صفات الهی به حیات می‌رسد، ملاصدرا می‌فرماید: وجود به معنای حیات است و حیات یعنی اینکه در آن علم و قدرت است و از باب اینکه تمام صفات الهی به یک ذات بر می‌گردند آنها نیز حیات هستند. 
به گفته وی، بین فرد و اجتماع یک رابطه حقیقی وجود دارد؛ اینکه ما فکر کنیم مجموع انسان‌های جامعه مانند گردوهای یک کیسه هستند، اینطور نیست بلکه جامعه برای خودش هویت دارد از این رو همانطور که علم به افراد جامعه حیات می‌بخشد، به جامعه نیز حیات می‌بخشد. 
رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا تصریح کرد: جامعه‌ای که در آن علم نباشد، مرده است؛ علم دارای درجاتی است که پایین‌ترین درجه آن به ماده، ربط دارد و بالاترین مرحله آن به انسان اختصاص یافته است؛ البته حکمت و فلسفه، مادر و روح علوم هستند و درجه بالاترین دارند. 
وی ادامه داد: در جامعه‌ای که حکمت و علوم اسلامی و ... وجود داشته باشد و توسعه پیدا کند، حیات و زندگانی با عظمت و معنوی خواهد داشت. 
آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای یادآور شد: ملاصدرا معتقد است با علم، وجود انسان گسترش پیدا می‌کند؛ همانند قطره‌ای روغن که وقتی در آب می‌افتد به تمام آن تسری پیدا می‌کند. باید شاکر باشیم که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، علم، علوم اسلامی و تا حدی هم حکمت را برای ما به ارمغان آورده است. 
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: واقعاً‌ سزاوار است چرخ‌های مملکت بچرخد؛ برای اینکه حکمت و فلسفه در جامعه رشد پیدا کرده و سایه بیفکند و ما از آن بهره‌مند شویم و امیدوارم خداوند متعال جامعه عظیم ملی و اسلامی ما را با کرامات خاص خویش مکرم بدارد. 
در ادامه این آیین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن رونمایی از دوجلد کتاب آیت الله سید محمد خامنه ای، از مقام علمی و معنوی ایشان تجلیل شد. 
آیین گرامیداشت مقام علمی و معنوی آیت الله سید محمد خامنه ای شامگاه دوشنبه با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله غلامرضا فیاضی رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، محمدباقر خرمشاد رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامحسین ابراهیمی‌ دینانی چهره ماندگار فلسفه و تنی چند از اندیشمندان و علاقه‌مندان به علم و دانش در تالار وحدت برگزار شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار