سرسبزي، طراوت و خرمي روستاي برغان گردشگران زيادي را به وجد مي آورد به همین دلیل به عنوان روستای توریستی و نمونه هدف گردشگری شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، روستاي برغان از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در فاصله 13 کيلومتري شمال غربي شهر کرج واقع شده است. آب و هواي آن در بهار و تابستان معتدل و در پاييز و زمستان سرد است.

 رودخانه هاي شاهرود و سنج که از کوه هاي البرز مرکزي سرچشمه مي گيرند، از کنار اين روستا عبور مي کنند.

 اين روستا، چشم اندازها و مناظر دلپذيري دارد. سيماي عمومي روستاي برغان از سرسبزي، طراوت و خرمي سرشار است و گردشگران را به وجد مي آورد به همین دلیل به عنوان روستای توریستی و نمونه هدف گردشگری شناخته شده است.

 حسینیه اعظم در بالا محله برغان اثر تاريخي ارزشمندي است که قدمت آن بر اساس نوشته کتيبه سنگي سر در به بيش از 5 قرن مي رسد. اطراف حسينيه رواق هايي در دو طبقه احداث شده که علاوه بر ديوارها با تيرچه هاي چوبي منبت کاري شده از همديگر جدا شده اند. اين رواق ها محل استقرار عزاداران و تماشاچيان تعزيه هاست.  

مسجد جامع و حسينيه دو بناي مذهبي قديمي رو به روي هم و در جهت شمال جنوب واقع شده اند. طاقنمايي که روي معبر عمومي (کوچه) احداث شده، اين دو بنا را به همديگر متصل نموده است. در مسجد جامع درخت چنار با قدمت بالای 1000 سال وجود دارد که مورد توجه گردشگران و توریستان قرار گرفته است.

 در شمال برغان و در ارتفاع 1670 متري از سطح دريا تپه اي به ارتفاع 120 متر نسبت به زمين هاي اطراف وجود دارد که به کش کلا معروف است. در دامنه اين تپه قطعات فراواني از سفال هاي مربوط به دوران اسلامي به خصوص از دوران ايلخاني تا دوره قاجاريه ديده مي شود. وجود قطعات سفال و درختان کهن، گواه قديمي بودن اين تپه است.

مردم روستاي برغان مراسم عزاداري ايام محرم را با نوحه خواني و مرثيه سرايي برگزار مي کنند. مراسم عيد نوروز و روزهاي سيزده بدر، چهارشنبه سوري و شب يلدا نيز با آيين هاي سنتي برگزار مي شود.

 انواع بازي هاي بومي مانند الک دولک، کلاه دربرک، تپه کا (چل توب) و سه کوره در ميان روستاييات رواج داردو  از غذاهاي معروف روستاي برغان مي توان به ديزي محلي، انواع کباب و فسنجان اشاره کرد. همچنين توت، گردو، عسل، لبنيات و گوجه برغاني از انواع سوغاتي هاي روستاي برغان است.

سفر به روستاي برغان از طريق جاده کردان و جاده آتشگاه کرج امکان پذير است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: روستا ، گردشگری ، توریست ، سرسبز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار