عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل‌آمده، زنانی که دخانیات مصرف می‌کنند ،بیشتر از مردان در معرض بیماری‌ها و سرطان قرار دارند‌.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دکتر سيدامير آل‌داوود به مناسبت هفته بدون دخانيات، با اشاره به اينکه مصرف هرگونه دخانیات و به هرشکل از جمله قلیان، سیگار، توتون، پیپ و دیگر مواد دخانی خطرناک است و عوارض جدی بر سلامتی فرد می‌گذارد، اظهار داشت: استعمال دخانیات عامل موثر ابتلا به سرطان‌هايي از جمله مری‌، حنجره‌، کلیه، مثانه، حفره‌دهان، حلق، روده، معده و ریه به‌شمار می‌رود.
رئيس بيمارستان اميد مشهد با اشاره به اینکه باور عمومی بر این است که مصرف قلیان مضرات سیگار را ندارد، خاطرنشان کرد‌: خطرات و مضرات مصرف قلیان اگر بیشتر از سیگار نباشد، کمتر نیست و در برخی از مواقع دیگر بیماری‌های ویروسی و عفونی را هم به دلیل استفاده مشترک برای مصرف کنندگان به همراه دارد.
دکتر سیدامیر آل‌داوود گفت: گسترش آگاهی جامعه و اطلاع‌رسانی در زمینه مضرات مواد دخانی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است و نیاز است که به‌طور جدی و علمی‌تر به اين مقوله پرداخته شود.
رئیس بیمارستان امید مشهد با اشاره به اینکه افرادی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند نیز در خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان و بيماري‌هاي قلبی و عروقی قرار دارند، تاکيد کرد: افراد از استعمال دخانیات در فضاهای عمومی و محیط‌های بسته جدا خودداری کنند.
دکتر سیدامیر آل‌داوود افزود: پیشگیری از عوارض سوء استعمال دخانیات تنها برعهده وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی نیست و تمامی دستگاه‌ها و گروه‌ها باید در زمینه فرهنگ‌سازی اجتناب از مصرف دخانیات تلاش کنند./س

برچسب ها: زنان ، معتاد ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.