گاهي اوقات والدين در اوج هيجان و تربيت، فراموش مي كنند كه كودكشان يك انسان است نه درنده.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، بيشتر كودكان در برهه اي از اولين سال هاي زندگي دندان هاي تيز خود را روي والدين، دوستان و گاهي غريبه ها امتحان مي كنند با وجود تأييد هيچ كس نسبت به اين كار عكس العمل والدين نسبت به آن بسيار متنوع است، اما اين عمل بر خلاف ديگر رفتارهاي كودك كه مي توان با آن كنار آمد قابل چشم پوشي نيست.
عليزاده، روانشناس، در اين باره با اشاره به اينكه كودكان رفتارهاي تهاجمي اعم از گاز گرفتن و چنگ زدن را از حدود يك تا سه سال شروع مي كنند، افزود: در برخي مواقع كودك به دليل حسادت، عصبانيت يا غصه، گاز مي گيرد و گاهي اين رفتار نتيجه قوانين خشك و افراطي يا مواجه با رفتارهاي تند و شديد است.
وي، با اشاره به اينكه گاز گرفتن در كودكان در برخي مواقع روشي جهت بروز خشم و عصبانيت است، تصريح كرد: نبود مهارت كلامي كافي در كودكان و ناتواني آنان در بيان به سرعت كلمات در موقعيت هاي حساس سبب استفاده از روش جايگزين آن يعني گاز گرفتن مي شود.
عليزاده، با اشاره به اينكه دليل اين كار بسته به سن كودك متفاوت است، افزود: احساس ناراحتي در دهان و آغاز رويش دندان ها در سنين پنج تا هفت ماهگي و بروز هيجان در هشت تا 14 ماهگي و از سوي عصبانيت و نمايان نمودن قدرت خود به ديگران در 15 تا 36 ماهگي از مهمترين دلايل اين رفتار تهاجمي در كودكان است.
وي، با تأكيد ير اهميت يافتن اين موضوع پس از سه سال گفت: خشم از بازنده شدن يا احساس ضعف و ترس از آزار ديگران از مهمترين عوامل گرايش كودكان به اين امر پس از سه ساگلي است اما گرسنگي‌،خستگي، بي حوصلگي و ترس نيز مي تواند سبب اين رفتار در كودك شود.
عليزاده تصريح كرد: گاز گرفتن در سنين بعد از سه سال دليل بر ناتواني كودك در بروز صحيح احساسات و عدم تسلط او بر رفته است كه در صورت تداوم، نياز به توجه و درمان ضروري است.
وي، با بيان اينكه با كمي توضيح كودك مي آموزد كه گاز گرفتن ديگران امري ناپسند است، گفت: بايد به كودك مهارت صحيح ابراز خشم را آموخته و اين امر را به عنوان يك اتفاق بامزه تلقي نكنيم او بايد بداند كه در محيط زندگي اين كار عملي قبيح و ناپسند است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در صورت تداوم اين رفتار، در نظر گرفتن تنبيهات منطقي مانند عدم صحبت با او در طول چند دقيقه، محدوديت در بازي و ... و از سويي تشويق رفتارهاي مثبت سبب كاهش اين امر و افزايش بيشتر رفتارهاي مثبت در او خواهد شد.
گفتني است، گاهي اوقات تنها برخورد سريع و آرام و متقاعد ساختن كودك به زشتي اين كار كفايت مي كند، اما گاه رفع اين عادت نيازمند تلاش بيشتري است.
در هر صورت مهمترين نكته عدم توجه مثبت يا منفي به اشتباه كودك است اما با توجه به اينكه گاز گرفتن كودك قبل از سه سالگي تقريبا طبيعي به دلايلي همچون جلب توجه يا كشف دليل رفتار طرف مقابل است بيشتر كودكان پس از چند ماه اين كار را ترك مي كنند اما در صورت تداوم بعد از سه سال مشورت با روانشناس ضرورت مي يابد./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار